En af de seneste bøger, jeg har haft fingrene i, er ”Value – the Four Cornerstones of Corporate Finance” af Tim Koller, Richard Dobbs og Bill Huyett fra McKinsey. Bogen er relativt letlæselig, selv for personer uden en teoretisk indsigt i corporate finance. For mig var det især interessant at læse bogen, fordi den understreger en af de grundsten, vi altid bygger vores arbejde på i Vinderstrategi A/S, nemlig at en virksomhed skal fokusere på det, den er bedst til – og så blive verdens bedste i netop det felt. Hvis en virksomhed ved, hvordan den skaber værdi (”Value”) og fokuserer på dét, så vil den blive belønnet af aktiemarkederne. Når en virksomhed fokuserer på, hvordan den skaber værdi og vinder på sit marked, så vil aktieanalytikere lægge mærke til den og værdisætte den til den rette pris. 

Det med at vide, hvordan virksomheden skaber værdi, kaldes ”Distinctive Capabilities” i en anden god bog af Paul Leinwand og Cesare Mainardi fra Booz & Company. Bogen hedder ”The Essential Advantage” og beskriver, hvordan virksomheder skal fokusere på det, de gør anderledes end andre virksomheder. Det kan sammenlignes med f.eks. en fodboldspiller som Preben Elkjær. Preben Elkjær vidste godt, at han ikke var den mest løbevillige eller den stærkeste mand i feltet. I stedet havde han en evne til altid at vide, hvor målet var, når bolden kom hen til ham – og så scorede han. Elkjærs evne var en essentiel fordel i forhold til konkurrenterne, hans ”distinctive capability”. Det var sådan Elkjær vandt – og det er sådan, din virksomhed kan vinde. Det kan sammenlignes med store virksomheder som IKEA, der har en unik evne til at nedbringe omkostningerne i forsyningskæden, eller Mærsk, hvor evnen til ”rettidig omhu” har gjort virksomheden i stand til at tilpasse sig nye markedssituationer. 

Vi i Vinderstrategi A/S bruger vores tid sammen med virksomhederne på at finde ud af, hvilke særlige evner og kompetencer virksomhederne har, og vi hjælper virksomhederne med at finde ud af, hvor de skal bruge deres evner. Preben Elkjærs evner kunne nok ikke bruges lige så godt i forsvaret, som de kunne i angrebet. Når vi ved, hvordan virksomheden vinder, så kan virksomheden også vinde på aktiemarkederne, for virksomheden kan fokusere på det, den gør allerbedst – og derved skabe mest værdi. Det kræver også fravalg, men som Koller m.fl. skriver i bogen, så er en af hjørnestenene i corporate finance netop, at en virksomhed kun holder sig til de områder, hvor den har en ”essential advantage”.