Koncernstrategi: Google vil ikke ”bare” være Google

Hvis du ejer aktier i Google, har du måske undret dig over, at aktierne er forsvundet fra din portefølje og blevet erstattet af nye aktier i selskabet Alphabet. Google igangsatte denne manøvre tidligere på året og det nye koncernselskab blev officielt en erstatning for Google i starten af oktober 2015. Men hvad er formålet bag denne ændring, og kan vi andre lære noget af Alphabet?

Ny koncernstruktur Før vi kaster os ud i vurderingen kommer her en kort redegørelse for omstruktureringen. Google var tidligere koncern for alle virksomhedens datterselskaber og associerede selskaber. Porteføljen af aktiviteter har efterhånden vokset sig stor og foruden internet services som dækker over bl.a. Google Search, Android og YouTube, er koncernen også involveret i mange andre forretningsområder. Et eksempel herpå er i Nest som producerer intelligente termostater, røgalarmer og kameraer. Et andet er Calico som er et forretningsområde, der gennem udnyttelse af avanceret teknologi forsøger at skabe en dybere forståelse af aldring og bruger denne viden til at udvikle produkter, som gør os i stand til at leve sundere og længere.

Den nye struktur betyder, at Alphabet er koncernselskab, der ejer datterselskaber med forskellige aktiviteter. Google er stadig paraply for internet services som Google Search, Android og YouTube m.fl. De forretningsområder, der falder uden for internet services er nu flyttet op til at være datterselskaber til Alphabet, hvilket bl.a. gælder Calico og Nest samt R&D projektet GoogleX, som ofte overrasker med revolutionærende idéer som selvkørende biler og pakkelevering med droner.

Koncernstrategi

Illustrationen viser den nye struktur med Alphabet som koncern for forskellige datterselskaber herunder Google

Formålet Dette er på mange måder en manifestation fra Alphabet, som signalerer at selskabet vil andet end ”blot” at levere internet services. Man ønsker at revolutionere andre brancher ved hjælp af den teknologi, som allerede findes i virksomheden. Ved at flytte forretningsområderne væk fra Google opnås en større grad af frihed og samtidig øget fokus, da forretningsområderne drives med egen ledelse. Dette skal være med til at sikre en større fremdrift for alle Alphabets forretningsområder.

Samtidig forsøges kerneforretningen at simplificeres, idet Google ikke længere skal varetage alle forretningsområderne, men kan fokusere på at drive datterselskaber inden for internet services optimalt ud fra de guidelines, som Alphabet fastsætter. Medstifteren Larry Page rykker op og bliver CEO af det nye koncernselskab Alphabet, mens en ny direktør er udnævnt for Google. Håbet er i høj grad, at omstruktureringen på sigt kan skabe mere gennemsigtighed og dermed en bedre kontrol af virksomhedens aktiviteter.

Skalere ud fra kernen Siden 1980’erne har trenden været at opsplitte konglomerater og fokusere på kerneforretningen og værdiskabelse. Fra et strategisk perspektiv kan det derfor undre, hvorfor Alphabet finder det attraktivt at igangsætte så mange projekter i alle tænkelige retninger. Man må dog her erkende, at virksomheden på mange måder er en outsider, og CEO og medstifter Larry Page udtrykker også, at Google aldrig har været en konventionel virksomhed og heller ikke har planer om at blive det.

Den virkelige sandhed kan nok bedre forklares ved, at grundlæggerne og direktionen i høj grad tror på at kerneforretningen, som findes i internet services, kan skaleres til andre industrier, hvor større eller mindre disruptions kan skabes med Alphabets kompetencer.

Hvad kan vi lære? Hvis I som virksomhed har flere forskellige aktiviteter, kan Alphabets nye koncernstruktur måske være inspiration til, hvordan jeres koncernstrategi kan blive et aktiv. Først og fremmest skaber en klar opdeling et styrket fokus. Kerneforretningen kan simplificeres, da der ikke længere skal træffes beslutninger om aktiviteter langt fra kernen, og samtidig kan andre forretningsområder fokusere på sine egne strategiske udfordringer. Med større fokus i dele af forretningen, opnår en virksomhed også større frihedsgrader i andre dele af forretningen. Dette kan bruges til udvikling bl.a. til at revitalisere forretningsområder, så ens kompetencer bruges der, hvor de kan gøre den største forskel. Endelig er særskilte forretningsområder et stærkt signal til mindre forretningsområder om, at der fra koncernledelsen er store ambitioner og forhåbninger til fremtidig udvikling.