blockchainShippingselskabet A.P. Møller-Mærsk meldte for nylig ud, at de indgår et samarbejde med teknologigiganten IBM.

I fællesskab vil man bruge blockchain teknologien til at gøre shipping mere effektivt og sikkert, lyder det. Det ligner et strategisk geværgreb i en tid, hvor teknologisk tilpasning bliver en præmis for de stærkestes overlevelse.

Samarbejdet mellem de to giganter skal munde ud i en digitaliseret platform, der skal servicere hele det globale shippingsystem. Det skal være med til at fjerne kompleksiteten i containerbranchen og skabe mere gennemsigtighed, som er et væsentligt parameter, der er behov for i den kaotiske jungle af globale værdikæder, som virksomhederne færdes i.

Og her er blockchain teknologien en oplagt kandidat. Blockchain går i simple vendinger ud på at etablere et privat netværk af adskilte virksomheder, der alle registrerer og bekræfter transaktioner i alle netværkets led. Dette gør platformen sikker, gennemsigtig og nedsætter den tid, det tager at dele information med netværkets aktører til et splitsekund, samtidig med at logistik omkostninger reduceres. Det er derfor tydeligt, at Mærsk og IBM har fat i noget, der potentielt kan gøre dem til de ledende alfahanner i branchen.

Læs også “Har Mærsk glemt den rettidige omhu?”

Førhen har standardisering i høj grad været med til at drive udviklingen i logistikbranchen. Bare se på hvor meget paller og containere har fået industrien til at vokse. Jeg kan forestille mig, at en standardisering af informationsdeling gennem en platform vil have en lignende effekt. Og så er det godt at Mærsk løber forrest med fanen – ikke mindst med et dansk udsyn.

Hvis vi samtidigt tænker i big data, vil platformen give Mærsk en stor informationsfordel i forhold til sine konkurrenter. Det vil de muligvis kunne udnytte til at udvikle og finpudse forretningsmodeller, der er bedre gearet til at efterkomme behovene og tendenserne i deres kunders værdikæder. Samarbejdet med IBM kan derfor ses som noget af et strategisk skaktræk, der givetvis vil lægge pres på branchen, når det lykkedes.

Hvis vi ser på de 10 mest værdifulde brands i verden, står det klart at fem af dem er platformsbaseret. Her kan eksempelvis nævnes Amazon, Google og Facebook. De har været gode til at tage teten og formulere spillereglerne på markedet. Men det betyder langt fra, at det kun er store virksomheder, der skal tage stilling og være proaktive i forhold til platformsteknologi og strategiske samarbejder. Det er mindst lige så vigtigt, at de små- og mellemstore virksomheder kommer på banen og løfter fanen ved at tage stilling til, hvordan de kan integrere udviklingen i deres forretningsmodel for at kunne bevare konkurrenceevne i fremtiden.

Dette indlæg er også udgivet på Finans.dk.

Har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på Instagram,  Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.