En strategi, der virker i praksis – og skaber retning!

VINDERSTRATEGI® til den mellemstore virksomhed

Er I klar til at tage næste skridt mod vækst, skarpere beslutninger og en strategi, der rent faktisk bliver brugt i hverdagen? Strategipakken er udviklet specifikt til den mellemstore virksomhed og bygger på jeres unikke DNA. I får:

  • Et stærkt beslutningsgrundlag for jeres næste tiltag

  • En gennemsigtig og implementerbar strategiplan

  • En dedikeret strategirådgiver med dokumenteret erfaring

Strategipakken VINDERSTRATEGI® til den mellemstore virksomhed er ikke bare endnu en strategiworkshop – det er en praksisnær, gennemarbejdet og involverende proces, der sikrer retning, handling og fælles ambitioner.

Jeres output fra et
Vinderstrategi®-forløb

Struktureret strategiarbejde er en nøgle til succes. Måske ønsker I større indsigt i strategiske processer, står over for en vækstfase, eller har brug for sparring og konkrete værktøjer til at formulere en skarpere strategisk retning med klare ambitioner. Det kan også være, I har behov for at forstå, hvordan den digitale udvikling påvirker jeres forretning.

Med vores strategipakke får I en gennemarbejdet og struktureret ramme, hvor teori omsættes til praksis, og hvor målet er at udvikle en samlet strategi med tydelige mål. I får indsigt i centrale faser og værktøjer, og vi guider jer hele vejen gennem processen.

Undervejs bliver I inspireret til at se jeres virksomhed i et nyt strategisk lys – med fokus på at styrke jeres position og skærpe jeres indsats. Vi arbejder tæt sammen med jer og sikrer, at hele organisationen bliver involveret. For en strategi har kun værdi, når den bliver omsat til handling
– og det er netop dér, vores styrke ligger: Vi får strategi til at virke.



Klar til at komme i gang?

Er dig og din virksomhed klar til at få optimeret jeres strategi? Book et gratis og uforpligtende møde med strategi-ekspert Mikael Vest til enten kaffe eller online.

Vindervirksomhed på blot 10 uger

Sådan forløber strategiprocessen

Strategiprocessen er bygget op omkring 6 effektive workshopdage, der hver bidrager til at skabe retning, ejerskab og konkret handling.

Forløbet er struktureret i tre overordnede faser. Nedenfor ses en beskrivelse af omfanget for hver fase, hvordan der sikres involvering og hvad det unikke er for hver fase.

««« Swipe for at se mere af illustrationen »»»

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

 

««« Swipe for at se mere af illustrationen »»»

Fasens formål er en strategisk analyse af eksterne og interne forhold med henblik på et fælles billede af den nuværende situation og identificering af relevante forandringsbehov.

2 workshopdage omhandlende:
• Fremlæggelse af udarbejdede lektier med henblik på at afdække de interne og eksterne faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler.
• Fremlæggelse og afrapportering af de afholdte interviews med kunder, medarbejdere samt ledergruppen og bestyrelsen med henblik på at afdække de interne og eksterne
faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler.
• Kortlægning af den nuværende situation i form af kritisk SWOT (Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler).
• Identificering af 10 – 15 potentielle strategiske forandringsbehov på baggrund af den kritiske SWOT.

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

Fasens formål er at få forventningsafstemt ønsker og behov samt få designet en proces der matcher. Derudover vil der være en grundig forberedelse til gennemførelse af processen.

Væsentlige indholdselementer (foreløbig):

  • Behovsafdækning og indgåelse af aftale
  • Indledende Teams-møder med afklaringer og planlægning
  • Overordnet planlægning og detailplanlægning af workshopdage

1 workshopdag omhandlende:

  • Kick-off med lektiemøde på Teams
  • Formål og forventninger
  • Processens forløb
  • Introduktion og forberedelse af lektier
  • Involvering af kollegaer
  • Øvrige afklaringer

Fasens formål er en strategisk analyse af eksterne og interne forhold med henblik på et fælles billede af den nuværende situation og identificering af relevante forandringsbehov

2 workshopdage omhandlende:

  • Fremlæggelse af udarbejdede lektier med henblik på at afdække de interne og eksterne faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler
  • Fremlæggelse og afrapportering af de afholdte interviews med kunder, medarbejdere samt ledergruppen og bestyrelsen med henblik på at afdække de interne og eksterne faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler (tilvalg)
  • Kortlægning af den nuværende situation i form af kritisk SWOT (Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler)
  • Identificering af 15 – 20 potentielle strategiske forandringsbehov på baggrund af den kritiske SWOT

Fasens formål er at udvikle og fastlægge, hvilke langsigtede intentioner koncernen har og hvilken position i markedet som virksomheden ønsker at indtage

2 workshopdage omhandlende:

  • Drøftelse af megatrends og afledte muligheder og trusler
  • Udarbejdelse og drøftelse af 3 – 4 strategiske scenarier og forretningsmodeller for fremtiden (beskrives ud fra en række nøgleområder)
  • Fastlæggelse af fremtidig positionering (pejlemærker og guidelines)
  • Udarbejdelse af vision og mission med ”dobbeltklik”
  • Fokus på hvilke strategiske fravalg der skal tages

Fasens formål er at skabe grundlaget for at eksekvere strategien, dvs. opstille Must-win Battles, strategiske projekter med tilhørende handleplaner og identificere målepunkter samt sikre, at strategien bliver implementeret.

2 workshopdage omhandlende:

  • Udvikling af 3-5 hovedspor for strategien (Must-win Battles) i forhold til de udledte forandringsbehov og arbejdet med scenarierne
  • Prioritering af strategiske initiativer for hver Must-win Battle, herunder også en dialog om ambitionsniveauet for de strategiske initiativer (i forhold til ressourcer der er til rådighed)
  • Udarbejdelse af Transformationskurve (samlet implementeringsplan) med klar prioritering af de strategiske initiativer
  • Opstilling og specificering af målepunkter i strategiperioden
  • Udarbejdelse af en række handlingsplaner. Handleplansskabelonen er udfærdiget så den samtidig kan fungere som målstyringsværktøj.
  • Planlægning og organisering af implementeringen og kommunikationen af strategien
Billeder fra Vinderstrategi®-workshops
Mød din facilitator og rådgiver

Mikael Vest

Mikael Vest er strategi-ekspert, grundlægger og strategisk rådgiver i Vinderstrategi A/S. Mikael har været involveret i omkring 400 strategiske forandringsprojekter, og kombinerer skarp strategisk tænkning med praktisk erfaring fra både direktørroller og bestyrelsesarbejde.

Mikael er forfatter til bestselleren “Strategi i vindervirksomheder”, som er solgt i mere end 35.000 eksemplarer, og bruges bredt af ledelser og bestyrelser i hele Danmark.

Med Mikael som rådgiver får I en erfaren facilitator, der skaber klare valg, struktur og fremdrift i strategiarbejdet – og som sikrer, at strategien bliver omsat til reel handling og effekt.

Mød din facilitator og rådgiver

Mikael Vest

Mikael Vest er strategi-ekspert, grundlægger og strategisk rådgiver i Vinderstrategi A/S. Mikael har været involveret i omkring 400 strategiske forandringsprojekter, og kombinerer skarp strategisk tænkning med praktisk erfaring fra både direktørroller og bestyrelsesarbejde.

Mikael er forfatter til bestselleren “Strategi i vindervirksomheder”, som er solgt i mere end 35.000 eksemplarer, og bruges bredt af ledelser og bestyrelser i hele Danmark.

Med Mikael som rådgiver får I en erfaren facilitator, der skaber klare valg, struktur og fremdrift i strategiarbejdet – og som sikrer, at strategien bliver omsat til reel handling og effekt.

Vores koncept

Sådan arbejder vi med strategi i din virksomhed

Det unikke ved Vinderstrategi®-konceptet er, at strategiudvikling og implementering tænkes sammen fra start – og skaber dokumenterbare resultater.

Se videoen og få et konkret indblik i, hvordan vi arbejder med strategi i praksis

– sammen med jer.

Klar til at komme i gang?

Er dig og din virksomhed klar til at få optimeret jeres strategi? Book et gratis og uforpligtende møde med strategi-ekspert Mikael Vest til enten kaffe eller online.

Vi er tidligere blevet spurgt om

Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål, vi møder i dialogen med virksomheder, der overvejer at arbejde med Vinderstrategi®.

Uanset om du er nysgerrig på processen, målgruppen eller resultaterne, finder du svarene her – kort, klart og praksisnært.

Erfaringer viser at mange virksomheder ønsker dybere indsigt i arbejdet med strategi eller måske står virksomheden over en ny vækstfase og har behov for sparring og gode redskaber til at få udarbejdet en endnu skarpere strategisk retning med ambitioner. Der er også behov for at arbejde med, hvordan den digitale udvikling påvirker virksomheden. I oplever med denne strategipakke en velstruktureret ramme, hvor teori omsætter til praksis, for at sikre en samlet strategi med klaremål. Virksomheden oplever en dybdegående tilgang til de vigtige faser og værktøjer i strategiarbejdet. Og endelig inspireres virksomheden til at se sig selv i et nyt strategisk perspektiv i jagten på at blive endnu skarpere og endnu bedre positioneret.
Virksomheden har typisk over 50-150 mio. kr. i omsætning, en etableret ledergruppe og har muligvis allerede erfaringer med struktureret strategiarbejde.

Forløbet med Vinderstrategi® for mellemstore virksomheder er et gennemgribende strategisk udviklingsforløb, hvor I får analyseret, udfordret og transformeret både jeres forretning og strategiske retning.

 

Vi starter med en fælles gennemgang af jeres forretningsmodel og eksisterende strategimateriale, hvor I vil komme til at se jeres virksomhed i et helt nyt lys. Gennem vores StrategiTjek™ – en tilstandsanalyse – tager vi temperaturen på niveau, retning og hastighed i jeres strategiske arbejde.

 

Vi forbereder workshops med balanceret inddragelse af ejere, ledelse, bestyrelse og medarbejdere.

 

Forløbet inkluderer interviews med både tidligere, nuværende og potentielle kunder og leverandører samt besøg for at identificere forbedringsmuligheder.

 

Ligeledes gennemføres interviews med udvalgte medarbejdere for at afdække interne kompetencer og vækstpotentiale samt interview med ejer eller leder for at kortlægge præferencer, særlige forhold og risici. Ved behov anvender vi Business Model Canvas som værktøj.

 

Både bestyrelse og medarbejdere inddrages aktivt i interviews, analyser, workshops og implementering. Der gives indlæg om disruption, megatrends og den digitale udviklings betydning for forretningsmodeller. Hele vejen igennem fungerer vi som sparringspartner og tilbyder vejledning efter behov via hotline.

 

Forløbet omfatter også bestselleren “Strategi i vindervirksomheder” skrevet af Mikael Vest, som har inspireret over 35.000 læsere.

 

Kernen i forløbet er seks effektive workshopdage:

  • To dage med fokus på nutid – jeres nuværende strategiske situation.

  • To dage med fokus på fremtid – udvikling af fremtidsscenarier, positionering og målsætning.

  • To dage med fokus på action – udvikling af strategi, handlingsplaner, implementering og eksekvering.

     

Resultatet er en sammenhængende strategi med klar retning, stærk involvering og et solidt fundament for vækst.

Output er en struktureret og gennemsigtig strategiplan/forretningsplan, som er let kommunikér og eksekverbar både internt og eksternt, herunder:

  • Overblik over virksomhedens nuværende strategiske situation herunder muligheder,
    trusler, styrker og svagheder
  • Identificeret forandringsbehov herunder ”trafiklys”, der er enkle at kommunikere
  • Klarlæggelse af den fremtidige position/retning, herunder vision og mission
  • En samlet actionplan med Must-win-Battlesv(MWB), tiltag, målepunkter og handleplaner,
    der sikrer optimal implementering/eksekvering
  • Strategioverblik og styringsværktøj på 2 sider bestående af 1) Strategi på én side, med hovedkonklusionerne, der opsamler vision, mission, værdier, MWB, målepunkter og handleplaner og 2) Transformationskurve, der giver et visuelt overblik over vision, MWB samt tiltag fordelt over år
  • Diverse illustrationer og slides med de vigtigste findings som virksomheden kan anvende i kommunikationen både internt og eksternt
  • Slutteligt får virksomheden et certifikat på, at de har gennemført VINDERSTRATEGI® til den mellemstore virksomhed.
Prisen for et skræddersyet strategiforløb for den mellemstore virksomhed starter fra 300.000 kr.

Garanti – Vi har aldrig haft en kunde, der har ment at de har betalt for meget. Det ønsker vi at holde fast i, og derfor skræddersyr vi altid et oplæg, hvor der er balance mellem hvad det koster, og behov og ønsker til udbytte.

Strategi er vores spidskompetence, og målrettet og rendyrket bygger vi bro mellem den teoretiske og praktiske verden.

 

Igennem årene har Vinderstrategi A/S udarbejdet en unik måde at arbejde med strategi, som altid skaber dokumenterbar værdiskabelse. Det er også denne strukturerede tilgang, der beskrives i Danmarks bedst sælgende strategibog ”Strategi i vindervirksomheder”.

 

Bogen er skrevet af Vinderstrategi A/S’ grundlægger Mikael Vest og er solgt i mere end 35.000 eksemplarer. Vores bog ”Strategi i vindervirksomheder” har vi udviklet til enkle, effektive og praktiske strategiprocesser, og vores rådgivning er baseret på en lang række af egne unikke koncepter, modeller og værktøjer, som vi ved virker!

 

Desuden mestrer vi at kombinere strategiudvikling med strategiimplementering. Erfaringer viser nemlig, at smelter virksomheden disse discipliner sammen og mestrer denne sammensmeltning, er de langt foran andre virksomheder.

 

Derudover mestrer vi såvel mere klassiske modeller som nye modeller såsom “blue ocean”.

 

Vinderstrategi A/S’ strategiske rådgivere har været involveret i mere end 400 forskellige strategiske forandringsprojekter, og med denne erfaringsbase er vi i stand til at identificere nogle toppræstationsmønstre.

 

Vinderstrategi A/S’ kernekompetence er at få strategi til at virke!

20 vigtige overvejelser
til at komme igang med
din strategiplanlægning

Vi har samlet de 20 bedste og vigtigste spørgsmål, som du skal stille dig selv, når du udvikler en Vinderstrategi®. Du får en håndfast struktur for, hvordan du planlægger og tilrettelægger din næste strategiproces.

Du får adgang til essensen af al Vinderstrategi A/S’ viden om succesfuldt strategiarbejde i ét whitepaper.

Andre strategiydelser