En strategi, der virker i praksis – og skaber retning!

VINDERSTRATEGI® til den store virksomhed

VINDERSTRATEGI® til den store virksomhed er en strategipakke målrettet den store virksomhed. Den er skræddersyet ud fra virksomhedens DNA og aktuelle strategiske situation. I får:

  • Strategisk positionering i en foranderlig verden. Dybdegående analyser, markedsindsigter og interviews giver jer det beslutningsgrundlag, I har brug for

  • En strategi der virker på alle niveauer. Fra bestyrelse til medarbejdere – vi sikrer forankring og handling i hele organisationen

  • Mod til at prioritere – og fravælge. Scenarietænkning og fremtidssikring gør jeres virksomhed klar til at navigere i fremtidens kompleksitet

  • Målbar effekt på alle bundlinjer. Fra klar mission til konkrete Must-Win Battles – I får en strategi med gennemslagskraft

  • Skræddersyet til jeres kompleksitet. Tilpasset jeres ejerstruktur, produktportefølje og internationale ambitioner

Strategipakken har til formål at føre virksomheden igennem alle strategiske elementer til glæde for ejere, kunder og medarbejdere. Den er tilpasset jeres virksomhed, og vi hjælper jer med at udvikle de rette målsætninger og konkretisere vejen til at indfri dem.

Jeres output fra et Vinderstrategi®-forløb

 

Outputtet af processen er en skridsikker, struktureret og gennemsigtig strategiplan, som alle nøglepersoner har forpligtet sig til. Planen er let at kommunikere og enkel at eksekvere – både internt og eksternt – og fungerer som et styringsværktøj, der skaber klarhed og retning.

 

Strategiplanen giver jer en tydelig handlingsramme med klare initiativer, prioriterede fokusområder og fravalg. Den samler virksomhedens vision, mission, værdier og strategiske ambitioner i en konkret form, så I altid har et fælles pejlemærke at navigere efter.

Derudover skaber den overblik over den nuværende situation, identificerer muligheder, trusler, styrker og svagheder, og kortlægger forskellige fremtidsscenarier med deres indvirkning på forretningsmodellen. I får et samlet strategioverblik, hvor både Must-win Battles, målepunkter og handleplaner tydeligt viser, hvordan strategien skal omsættes til handling.

Resultatet er ikke blot et dokument, men et levende styringsredskab – med illustrationer, modeller og værktøjer, der gør strategien til en aktiv del af jeres daglige arbejde. Samtidig modtager I et certifikat, der markerer gennemførelsen af VINDERSTRATEGI® til den store virksomhed.

Klar til at komme i gang?

Er dig og din virksomhed klar til at få optimeret jeres strategi? Book et gratis og uforpligtende møde med strategi-ekspert Mikael Vest til enten kaffe eller online.

Vinderstrategi® til den store virksomhed

Sådan forløber strategiprocessen

Strategiprocessen er bygget op omkring en større række effektive workshopdage, der hver bidrager til at skabe retning, ejerskab og konkret handling.

Forløbet er struktureret i tre overordnede faser. Nedenfor ses en beskrivelse af omfanget for hver fase, hvordan der sikres involvering og hvad det unikke er for hver fase.

««« Swipe for at se mere af illustrationen »»»

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

««« Swipe for at se mere af illustrationen »»»

Fasens formål er en strategisk analyse af eksterne og interne forhold med henblik på et fælles billede af den nuværende situation og identificering af relevante forandringsbehov.

2 workshopdage omhandlende:
• Fremlæggelse af udarbejdede lektier med henblik på at afdække de interne og eksterne faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler.
• Fremlæggelse og afrapportering af de afholdte interviews med kunder, medarbejdere samt ledergruppen og bestyrelsen med henblik på at afdække de interne og eksterne
faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler.
• Kortlægning af den nuværende situation i form af kritisk SWOT (Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler).
• Identificering af 10 – 15 potentielle strategiske forandringsbehov på baggrund af den kritiske SWOT.

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using ‘Content here, content here’, making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for ‘lorem ipsum’ will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).

Fasens formål er at få forventningsafstemt ønsker og behov samt få designet en proces der matcher. Derudover vil der være en grundig forberedelse til gennemførelse af processen.

Væsentlige indholdselementer (foreløbig):

  • Behovsafdækning og indgåelse af aftale
  • Elektronisk analyse​
  • Indledende Teams-møder med afklaringer og planlægning
  • Overordnet planlægning og detailplanlægning af workshopdage

Forberedelsesworkshop omhandlende:

  • Kick-off med lektiemøde på Teams
  • Formål og forventninger
  • Processens forløb
  • Introduktion og forberedelse af lektier
  • Bestyrelsen involveres løbende gennem interviews, analyser og workshops
  • Involvering af kollegaer
  • Øvrige afklaringer

Fasens formål er en strategisk analyse af eksterne og interne forhold med henblik på et fælles billede af den nuværende situation og identificering af relevante forandringsbehov

Workshopdage omhandlende:

  • Fremlæggelse af udarbejdede lektier med henblik på at afdække de interne og eksterne faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler
  • Fremlæggelse og afrapportering af de afholdte interviews med kunder, medarbejdere samt ledergruppen og bestyrelsen med henblik på at afdække de interne og eksterne faktorer i form af styrker, svagheder, muligheder og trusler (tilvalg)
  • Kortlægning af den nuværende situation i form af kritisk SWOT (Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler)
  • Identificering af 15 – 20 potentielle strategiske forandringsbehov på baggrund af den kritiske SWOT

Fasens formål er at udvikle og fastlægge, hvilke langsigtede intentioner koncernen har og hvilken position i markedet som virksomheden ønsker at indtage

Workshopdage omhandlende:

  • Drøftelse af megatrends og afledte muligheder og trusler
  • Udarbejdelse og drøftelse af 3 – 4 strategiske scenarier og forretningsmodeller for fremtiden (beskrives ud fra en række nøgleområder)
  • Fastlæggelse af fremtidig positionering (pejlemærker og guidelines)
  • Udarbejdelse af vision og mission med ”dobbeltklik”
  • Fokus på hvilke strategiske fravalg der skal tages

Fasens formål er at skabe grundlaget for at eksekvere strategien, dvs. opstille Must-win Battles, strategiske projekter med tilhørende handleplaner og identificere målepunkter samt sikre, at strategien bliver implementeret.

Workshopdage omhandlende:

  • Udvikling af 3-5 hovedspor for strategien (Must-win Battles) i forhold til de udledte forandringsbehov og arbejdet med scenarierne
  • Prioritering af strategiske initiativer for hver Must-win Battle, herunder også en dialog om ambitionsniveauet for de strategiske initiativer (i forhold til ressourcer der er til rådighed)
  • Udarbejdelse af Transformationskurve (samlet implementeringsplan) med klar prioritering af de strategiske initiativer
  • Opstilling og specificering af målepunkter i strategiperioden
  • Udarbejdelse af en række handlingsplaner. Handleplansskabelonen er udfærdiget så den samtidig kan fungere som målstyringsværktøj.
  • Planlægning og organisering af implementeringen og kommunikationen af strategien
Billeder fra Vinderstrategi®-workshops
Mød din facilitator og rådgiver

Mikael Vest

Mikael Vest er strategi-ekspert, grundlægger og strategisk rådgiver i Vinderstrategi A/S. Mikael har været involveret i omkring 400 strategiske forandringsprojekter, og kombinerer skarp strategisk tænkning med praktisk erfaring fra både direktørroller og bestyrelsesarbejde.

Mikael er forfatter til bestselleren “Strategi i vindervirksomheder”, som er solgt i mere end 35.000 eksemplarer, og bruges bredt af ledelser og bestyrelser i hele Danmark.

Med Mikael som rådgiver får I en erfaren facilitator, der skaber klare valg, struktur og fremdrift i strategiarbejdet – og som sikrer, at strategien bliver omsat til reel handling og effekt.

Mød din facilitator og rådgiver

Mikael Vest

Mikael Vest er strategi-ekspert, grundlægger og strategisk rådgiver i Vinderstrategi A/S. Mikael har været involveret i omkring 400 strategiske forandringsprojekter, og kombinerer skarp strategisk tænkning med praktisk erfaring fra både direktørroller og bestyrelsesarbejde.

Mikael er forfatter til bestselleren “Strategi i vindervirksomheder”, som er solgt i mere end 35.000 eksemplarer, og bruges bredt af ledelser og bestyrelser i hele Danmark.

Med Mikael som rådgiver får I en erfaren facilitator, der skaber klare valg, struktur og fremdrift i strategiarbejdet – og som sikrer, at strategien bliver omsat til reel handling og effekt.

Vores koncept

Sådan arbejder vi med strategi i din virksomhed

Det unikke ved Vinderstrategi®-konceptet er, at strategiudvikling og implementering tænkes sammen fra start – og skaber dokumenterbare resultater.

Se videoen og få et konkret indblik i, hvordan vi arbejder med strategi i praksis

– sammen med jer.

Klar til at komme i gang?

Er dig og din virksomhed klar til at få optimeret jeres strategi? Book et gratis og uforpligtende møde med strategi-ekspert Mikael Vest til enten kaffe eller online.

Vi er tidligere blevet spurgt om

Ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål, vi møder i dialogen med virksomheder, der overvejer at arbejde med Vinderstrategi®.

Uanset om du er nysgerrig på processen, målgruppen eller resultaterne, finder du svarene her – kort, klart og praksisnært.

Erfaringer viser at mange virksomheder ønsker dybere indsigt i arbejdet med strategi eller måske står virksomheden over en ny vækstfase og har behov for sparring og gode redskaber til at få udarbejdet en endnu skarpere strategisk retning med ambitioner. Der er også behov for at arbejde med, hvordan den digitale udvikling påvirker virksomheden. I oplever med denne strategipakke en velstruktureret ramme, hvor teori omsætter til praksis, for at sikre en samlet strategi med klaremål. Virksomheden oplever en dybdegående tilgang til de vigtige faser og værktøjer i strategiarbejdet. Og endelig inspireres virksomheden til at se sig selv i et nyt strategisk perspektiv i jagten på at blive endnu skarpere og endnu bedre positioneret.

Virksomheden har typisk over 150 mio. kr. i omsætning, en etableret ledergruppe, en gruppe af selskaber, en vis strategisk indsigt, internationalt udsyn og en række komplekse forhold som fx produkt-, marked- eller ejerstrukturer.

En strategiproces til den store virksomhed indeholder en række strukturerede aktiviteter og værktøjer, der sikrer, at strategien bliver både konkret og eksekverbar. Processen omfatter blandt andet forberedelse og gennemgang af lektier baseret på unikke værktøjer, fælles gennemgang af virksomhedens forretningsmodel og nuværende strategimateriale, samt indledende analyser udført af Vinderstrategi A/S, herunder markeds-, branche-, lande- og produktundersøgelser.

Derudover indgår StrategiTjek™, som måler virksomhedens nuværende strategiske niveau, retning og hastighed, samt forberedelse af workshopdage med balanceret involvering af ejere, ledelse, bestyrelse og medarbejdere. Processen inkluderer interviews med kunder, leverandører og medarbejdere for at afdække forbedringspunkter og interne kompetencer, samt dialog med ejer/leder om præferencer, særlige forhold og risici. Bestyrelsen involveres løbende gennem interviews, analyser og workshops.

Processen indeholder også input om disruption og megatrends, herunder hvordan digital udvikling påvirker forretningsmodeller, samt løbende sparring og vejledning via hotline. Desuden indgår bestselleren Strategi i vindervirksomheder, som giver et gennemprøvet teoretisk fundament.

Endelig gennemføres en række effektive workshopdage med fokus på nutiden (nuværende strategiske situation), fremtiden (scenarier, fremtidig positionering og mål), og handling (udvikling af strategien, efterprøvning af hypoteser og handlingsplan for at nå målet).

Som output modtager I en skridsikker, struktureret og gennemsigtig strategiplan, som alle nøglepersoner har committet sig til. Planen er let at kommunikere og nem at eksekvere – både internt og eksternt – og indeholder blandt andet: en konkret handlingsplan, der sikrer gennemførelse af strategiske initiativer; en klarlægning af, hvordan differentiering og positionering skal ske fremadrettet, inklusive vision, mission og værdier; et overblik over virksomhedens nuværende strategiske situation med muligheder, trusler, styrker og svagheder; samt et scenarieoverblik, der viser mulige fremtidsscenarier og deres betydning for forretningsmodellen.

Derudover får I en samlet actionplan med Must-Win Battles, tiltag, målepunkter og handleplaner for optimal implementering, strategioverblik og styringsværktøjer som “Strategi på én side” og en transformationskurve. Planen suppleres med illustrationer og slides, som kan bruges internt og eksternt, samt et certifikat, der dokumenterer, at virksomheden har gennemført VINDERSTRATEGI® til den store virksomhed.

Vejledende priser fra 800.000 kr. + moms (gennemsnitlig timepris ca. 1.000 kr. + moms)

Strategi er vores spidskompetence, og målrettet og rendyrket bygger vi bro mellem den teoretiske og praktiske verden.

Igennem årene har Vinderstrategi A/S udarbejdet en unik måde at arbejde med strategi, som altid skaber dokumenterbar værdiskabelse. Det er også denne strukturerede tilgang, der beskrives i Danmarks bedst sælgende strategibog ”Strategi i vindervirksomheder”.

Bogen er skrevet af Vinderstrategi A/S’ grundlægger Mikael Vest og er solgt i mere end 35.000 eksemplarer. Vores bog ”Strategi i vindervirksomheder” har vi udviklet til enkle, effektive og praktiske strategiprocesser, og vores rådgivning er baseret på en lang række af egne unikke koncepter, modeller og værktøjer, som vi ved virker!

Desuden mestrer vi at kombinere strategiudvikling med strategiimplementering. Erfaringer viser nemlig, at smelter virksomheden disse discipliner sammen og mestrer denne sammensmeltning, er de langt foran andre virksomheder.

Derudover mestrer vi såvel mere klassiske modeller som nye modeller såsom “blue ocean”.

Vinderstrategi A/S’ strategiske rådgivere har været involveret i mere end 400 forskellige strategiske forandringsprojekter, og med denne erfaringsbase er vi i stand til at identificere nogle toppræstationsmønstre.

Vinderstrategi A/S’ kernekompetence er at få strategi til at virke!

20 vigtige overvejelser
til at komme igang med
din strategiplanlægning

Vi har samlet de 20 bedste og vigtigste spørgsmål, som du skal stille dig selv, når du udvikler en Vinderstrategi®. Du får en håndfast struktur for, hvordan du planlægger og tilrettelægger din næste strategiproces.

Du får adgang til essensen af al Vinderstrategi A/S’ viden om succesfuldt strategiarbejde i ét whitepaper.

Andre strategiydelser