FAQ – Spørgsmål om strategi
Har du spørgsmål i relation til strategiarbejde er du meget velkommen til at sende dit spørgsmål til vinderstrategi@vinderstrategi.dk. Vi svarer personligt, og er det et generelt spørgsmål og svar som alle kan få glæde af, svarer vi så både du og andre kan få glæde af dine spørgsmål og svarene her på siden.
Er der derimod tale om virksomhedsspecifikke spørgsmål så kontakt Vinderstrategi A/S. Det kan være spørgsmål som fx hvordan
- skaber vi endnu mere vækst i bund- eller toplinje – eller begge dele?
- kan vi blive udfordret på vores strategiske paradigmer og samtidig få et andet strategisk perspektiv på vores forretning?
- bliver vi endnu skarpere på hvordan vores forretning påvirkes af den digitale udvikling?
- får vi et løft på evne og vilje til at tænke mere ”på kanten”?
- får vi endnu bedre beslutningsgrundlag for vores markedstiltag, ændringer eller justeringer?
Vinderstrategi A/S er en dedikeret strategirådgiver med dokumenteret track record af succesfuld strategiarbejde i mellemstore virksomheder og står altid parat til at hjælpe.
Nedenfor er angivet en række FAQ som er af generel karakter. Vi opdaterer løbende i takt med der kommer nye spørgsmål. Du er også altid velkommen til at ringe til os for en dialog – vi gør os altid umage for at bidrage, hjælpe og indfri jeres ønsker.
Hvad er strategi? Der findes flere definitioner på hvad strategi er. Vi definerer strategi som “vejen til målet – gennem et mønster af handlinger, der skaber konkurrenceevne og merværdi”. Denne definition fremgår også i bogen ”strategi i vindervirksomheder” som Mikael Vest, Vinderstrategi A/S er forfatter bag og bogen er godkendt til og anvendes på højere læreranstalter.
Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle hvordan Vinderstrategi A/S definerer strategi. Du kan også se flere videoer om strategi på vores YouTube kanal.
Se side 39-42 i ”Strategi i vindervirksomheder”
En Vinderstrategi® er en ambitiøs og skarp strategi der beskriver hvor virksomheden er om nogle år, samt de væsentlige tiltag, kernekompetence(r) og fravalg der er nødvendige for at nå dertil. Denne definition findes i bogen “Strategi i virksomheder”, som du gratis kan downloade en læseprøve på her.
Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle om at have en Vinderstrategi®. Du kan se flere videoer om strategiarbejde på vores YouTube kanal.
Se side 17-38 i ”Strategi i vindervirksomheder”
En vindervirksomhed® er en virksomhed, der igennem sit strategiarbejde og handlekraftig eksekvering af sin Vinderstrategi® sikrer sig som morgendagens vinder og derved skaber markante resultater, der kan måles på de 4 bundlinjer: økonomi, kunder, samfund og medarbejdere.
Gennemfør VindervirksomhedsTjek® GRATIS – hvor du med det samme, let og enkelt kan tjekke, om din virksomhed er en vindervirksomhed®.
Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle hvad det vil sige at være en vindervirksomhed®. Du kan se flere videoer om strategiarbejde på vores YouTube kanal.
Se side 17-38 i ”Strategi i vindervirksomheder”
I ”gamle dage” delte man strategiudvikling og strategiimplementering op i to discipliner. Det gør mange desværre stadigvæk med det resultat at strategien ikke kommer til at virker optimalt. Vi har på baggrund af et stort teoretisk fundament samt praktiske erfaringer fra mere end 300 strategiske forandrings projekter gjort os nogle dyrebare erfaringer som vi med glæde deler ud af og som vi har indarbejdet værktøjskassen i vores forskellige strategikoncepter. Kort fortalt handler det om at kombinere strategiudvikling med strategiimplementering. Erfaringer viser nemlig, at smelter virksomheden disse discipliner sammen og mestrer denne sammensmeltning er de langt foran andre virksomheder. Ideen er at der skal være en rød tråd lige fra alle HR-strategiske aktiviteter til de hard core forretningsmæssige aktiviteter og alle medarbejder skal vide hvad netop de skal gøre for at støtte op omkring strategien.
Tegnefilmen nedenfor forklarer det unikke Vinderstrategi® koncept:
Læs mere om succesfuld eksekvering af strategi.
Alle Vinderstrategi A/S’ strategiprocesser skræddersyes og tilrettelægges efter virksomheden situation og der inkluderes altid implementering således, at strategien ikke blot er noget virksomheden har, men noget virksomheden gør!
Læs mere om Vinderstrategi A/S unikke koncept Vinderstrategi® for udvikling og implementering af jeres næste strategi.
En forretningsplan skaber et godt og struktureret overblik over hvordan du vil drive og udvikle din virksomhed – det kan med fordel ses som en struktureret plan, der sætter ord og tal på dine tanker og idéer. Planen giver dig mulighed for at konkretisere din idé, sætte din idé under lup og få alle dine tanker og drømme om din virksomhed ned på papir. Det er derfor også skal ses som et vigtigt værktøj og hjælpemiddel som kan følge dig, når virksomheden skal udvikle sig.
Forretningsplanen giver dig klarhed over den strategiske retning og de målsætninger, du ønsker at realisere med din virksomhed. Og står du overfor et møde med banken, en investor eller en mulig samarbejdspartner kan en forretningsplan styrke din troværdighed og give dig gennemslagskraft.
Forretningsplanen udarbejdes i tæt samspil mellem dig og Vinderstrategi A/S på en eller flere workshopdage. Arbejdet tager udgangspunkt i virksomhedens egen forståelse af virksomheden samt allerede udarbejdet strategisk materiale, som sammen bliver gennemarbejdet til et solidt og velorganiseret strategisk output.
Læs mere om forretningsplan.
Megatrends er kræfter i de eksterne omgivelser, som virksomheden ikke har indflydelse på, men som virksomheden kan vælge at agere på.
Vores definition herpå lyder:
”Megatrends er globale, vedvarende og makroøkonomiske kræfter, der påvirker erhvervslivet, økonomien, samfundet og den måde vi lever vores liv på. Og definerer dermed vores fremtidige verden og den forandring der venter”
Det er værd at huske på, at de ting vi ser som utænkelige i dag, måske ikke ligger så langt ude i fremtiden. Fx kan man finde artikler fra 1996 der indeholder en daværende forudsigelse om, at internettet ville blive et ”flop – men det der dengang var mest utænkeligt, er i dag et absolut must i samfundet.
Alle Vinderstrategi A/S’ strategiprocesser skræddersyes og tilrettelægges efter virksomheden situation og behov og derfor indgår der ofte et indlæg netop om megatrends i de strategiprocesser hvor det er relevant.
Læs mere om Vinderstrategi A/S unikke koncept Vinderstrategi® for udvikling af jeres næste strategi.
Vil du have mere inspiration til dit strategiarbejde? Så kig forbi vores YouTube kanal, hvor vi har mange videoer om strategi.
Disruption er helt kort fortalt at ”stjæle” kunderelationer. Ordet er engelsk og oversat betyder det ”afbrydelse” eller ””forstyrrelse”. I virksomhedsregi blev ordet introduceret for nogle år siden af Harvard-professoren Clayton M. Christensen. Selvom ordet i dag er et misbrugt boss-word er der i bund og grund intet nyt over disruption. Virksomheder har så længe vi kan tænke tilbage ”disruptet” – tænk bare på dengang bilen erstattede hestevognen – det var datiden disruptionen. Med andre ord handler det om at virksomheden konstant udvikler sig således at udviklingen internt i virksomheden overstiger den udvikling der sker eksternt rundt om virksomheden.
Alle Vinderstrategi A/S’ strategiprocesser skræddersyes og tilrettelægges efter virksomheden situation og behov og derfor indgår der ofte et indlæg netop om disruption i de virksomheder hvor det er relevant.
Læs mere om Vinderstrategi A/S unikke koncept Vinderstrategi® for udvikling af jeres næste strategi.
En måde, hvorpå virksomheden kan få inspiration til sin forretningsmodel, er ved at anvende Alexander Osterwalders Business Model Canvas. Osterwalders definition på forretningsmodeller er:
”A business model describes the rationale of how an organization creates, delivers, and captures value”
Kort sagt kan man sige, at forretningsmodellen beskriver:
- ”Den værdi en virksomhed tilbyder til et eller flere segmenter af kunder” og
- ”Det mønster af processer, som virksomheden gennemfører for at skabe værdi, opnå konkurrencemæssige fordele og generere en rentabel indtjeningsstrøm.”
Ifølge Osterwalder er forretningsmodellen derved en beskrivelse af:
- Den værdi en virksomhed tilbyder til et eller flere segmenter af kunder
- Virksomhedens arkitektur
- Virksomhedens netværk af partnere
- Skabelse, markedsføring og levering af værdi
- Skabelse af relationskapital
- Generering af en rentabel og bæredygtig indtjeningsstrøm
Modellen har følgende fire formål:
- At få input til at kunne beskrive, designe, udfordre og udvikle på virksomhedens forretningsmodel
- At tænke ud over nuværende produkter og services
- At facilitere en diskussion af input til den mest fordelagtige forretningsmodel for virksomheden ved at justere på de 9 byggesten
- At gøre forretningsmodelleringen interaktiv
Ved at arbejde med denne model vil virksomheden få klarhed over forskellige input til forretningsmodeller som virksomheden kan implementere samt opnå et grundlag for at beslutte, hvilken forretningsmodel der vil være mest fordelagtig for virksomheden.
Alle Vinderstrategi A/S’ strategiprocesser skræddersyes og tilrettelægges efter virksomheden situation og behov og derfor indgår Business Model Canvas i de strategiprocesser, hvor det er relevant.
Mangler du værktøjer til arbejdet med din forretningsmodel og værditilbud? Så kan du gratis downloade Vinderstrategi A/S’ skabeloner Business Model Canvas og Value Proposition Canvas her.
Læs mere om Vinderstrategi A/S unikke koncept Vinderstrategi® for udvikling af jeres næste strategi.
Først er det vigtigt at definere hvad er et marked kontra en branche. Vi definerer det således: ”Marked refererer til den gruppe af personer eller virksomheder, hvis udfordringer virksomhedens værditilbud lindrer” og ”Branchen er en overordnet betegnelse for den samling af markeder virksomheden operer på”.
En markedsanalyse tager udgangspunkt i virksomhedens egen forståelse af markedet og konkurrencesituationen og bygger derefter ovenpå dette ved hjælp af blandt andet interviews med kunder, konkurrenter og eksperter indenfor industrien, kombineret med andre informationskilder. I forbindelse med gennemgangen af en markedsanalyse, har virksomheden desuden mulighed for at stille spørgsmål og få en diskussion af de forskellige muligheder, der er kommet frem i markedsanalysen.
En markedsanalyse giver dig indblik i en række faktor, som kan bringe din virksomhed stærkt videre. Du får blandt andet:
- En vurdering af virksomhedens position i markedet i sammenligning med konkurrenter
- En estimering af markedsstørrelsen og udviklingen i forskellige markedssegmenter
- En liste over de største kunder i hvert markedssegment
- En beskrivelse af hvad det kræver for et ny spiller at etablere sig på markedet.
Hos Vinderstrategi A/S gennemføres en markedsanalyse i tæt samarbejde med øverste ledelse samt salgs/marketingsafdelingen med henblik på at styrke den fremtidige indsats ved at fokusere salget der, hvor der er det største potentiale. Vinderstrategi A/S står efterfølgende for at afrapportere resultaterne, hvor det væsentligste trækkes frem og præsenteres for jeres virksomhed. Resultaterne kan overleveres mundtligt og/eller i form af en rapport, alt afhængig af hvad I ønsker.
Læs mere om markedsanalyse og dit udbytte.
I en kundeanalyse, kan I opnå dyb indsigt i kundernes fremtidige behov, ønsker og forventninger og få redskaber til at tilbyde unikke produkter og services til jeres kunder.
I kundeanalysen er dialogen med kunderne omdrejningspunktet, hvor der stilles skarpt på købskriterierne og den udvikling, der sker på kundesiden. Analysens udbytte er blandt andet:
- Forståelse for kundeforhold
- Fokus på kunderelaterede tiltag
- Fokus på kundernes ønsker for fremtidigt samarbejde
- Konkrete inputs til at skabe merværdi for kunderne
Derudover medvirker en kundeanalyse også en bedre forståelse og et bedre forhold til kunderne, og der fokuseres på hvordan der kan skabes merværdi for jeres virksomhed. Analysen skaber derfor også et godt udgangspunkt for prioritering og fravalg i virksomhedens fremtidige strategi.
Læs mere om kundeanalyse og dit udbytte.
Vil du have mere inspiration til dit strategiarbejde? Så kig forbi vores YouTube kanal, hvor vi har mange videoer om strategi.
Først er det vigtigt at definere hvad er en branche kontra et marked. Vi definerer det således: ”Branchen er en overordnet betegnelse for den samling af markeder virksomheden operer på” og ”Marked refererer til den gruppe af personer eller virksomheder, hvis udfordringer virksomhedens værditilbud lindrer”.
Det er centralt at I er bevidste om konkurrencesituationen, og det er derfor nødvendigt at analysere påvirkningerne der kommer fra leverandører, kunder, mulige konkurrenter og substituerende produkter – som alle er elementer, der skaber konkurrencesituationen i branchen.
En brancheanalyse analysere påvirkningerne der kommer fra leverandører, kunder, mulige konkurrenter og substituerende produkter – elementer, der alle skaber konkurrencesituationen i branchen.
Analysen styrker grundlaget for indsigtsfulde og velbegrundede strategiske beslutninger, og udbytte er blandt andet:
- Overblik over de væsentlige nuværende og nye konkurrenter
- Konkrete idéer til fremtidige tiltag i forbindelse med strategiarbejde
- Overblik over de væsentlige kunder og strukturen i kundesegmenterne
- En vurdering af branchen samlede værdikædesystem og den indbyrdes afhængighed
Læs mere om brancheanalyse og dit udbytte.
Vil du have mere inspiration til dit strategiarbejde? Så kig forbi vores