Kanalstrategi – bare et Buzz-word…?

Ja, – det er i hvert fald tæt.

Lad os prøve at indfange begrebet og komme udover det som bare et Buzz-word:

  • Kanalstrategi begrebet bliver brugt som et buzz-word for en lang række aktiviteter.
  • Bl.a. findes der flere eksempler på, hvordan kommuner har lavet en kanalstrategi for hvordan man skal bruge forskellige kommunikationskanaler til at kommunikere med borgerne.
  • En kanalstrategi kan altså være flere forskellige ting – fra strategisk kommunikation, til afsætning og supply-chain management!
  • Kanalstrategier kan både være for virksomhedens kanaler som helhed, eller for den enkelte kanal

Definitionen

Definitionen på en kanalstrategi er i flg. Vinderstrategi A/S:

”Den tilgang virksomheden, fra et økonomisk, strategisk og forretningsmæssigt synspunkt, har til hvilke kanaler virksomheden benytter i forbindelse med afsætning af sine produkter.”

Værdiskabelse?

En afklaret kanalstrategi er en del af en skarp strategi og giver en fokuseret forretning (kunder bliver til- og fravalgt), større kundetilfredshed (målrettet tilgang til hvert enkelt kundesegment ud fra deres behov) med bedre indtjening (indsatser gøres hvor den største fortjeneste er) og større vækst (målrettet koncepter giver større efterspørgsmål)!

Det er i hvert fald vores erfaringer. Og vi deler gerne ud af dem.