Når en branches markeder åbnes og handel liberaliseres, er det kun de mest omstillingsparate aktører der overlever. Det har vi set gang på gang i løbet af de sidste tyve år. Det mest kendte eksempel er nok den amerikanske bilindustri. General Motors og Ford ”nægtede” at omstille sig da japanerne kom på banen. De mente godt, at de vidste hvordan de producerede biler og havde ikke noget at lære. Nu er Detroit en spøgelsesby og de amerikanske bilproducenter har betalt en høj pris for deres manglende villighed til at gøre det nye og rentable i stedet for det vante og velkendte.

Et sådant almindeligt fejltrin er at fokusere for meget på de interne ressourcer virksomheden har og ignorere langsigtede trusler og muligheder fra ændringer i markedet. Nogle virksomheder bliver for bundne til hvad de producerer og hvordan virksomheden gør i dag. Det kan være at producere store biler eller at dyrke maltbyg. Disse virksomheder fastholder det de gør i dag uanset markedsudviklingen. Andre virksomheder bliver for bundne til det de har, hvad enten det er produktionsmaskiner eller slægtsgården.

Fælles for de virksomheder, der begår dette fejltrin er at de er for fanget i nutiden (eller fortiden) til at se eller at vælge de veje der fører til profitabilitet. Med dette menes ikke, at de ikke arbejder hårdt, men at de ikke er villige til at tænke nyt eller at træffe svære strategiske valg. 

Sådanne virksomheder kan sagtens overleve i beskyttede brancher, men ikke i globaliserede konkurrenceprægede brancher. I frie markeder er overlevelse en konstant kamp for at forblive konkurrencedygtig, specielt for brancher som landbruget, hvor det kan være næsten umuligt at differentiere sig. Overlevelse og profit i et frit marked kræver derfor, at virksomhedsledere tænker som internationale handelsmænd, og det er uanset om virksomheden producerer biler, programmerer software eller driver landbrug. 

De svære strategiske valg er selvfølgelig ikke altid de rigtige valg – det kan være det rigtige valg at blive på slægtsgården eller at lade være med at omlægge driften. Det vigtige er at virksomheden har modet til alvorligt at overveje alle strategiske muligheder, og til at handle når tiden er dertil. Det skaber nemlig en klar konkurrencefordel i forhold til de mere traditionsbundne konkurrenter. 

Det er måske værd tage med i overvejelserne næste gang du er fristet til at afvise en uortodox ide.

Denne blog er bragt i AGRAR+ den 25. november 2011.

AGRAR+ er et helt nyt digitalt magasin, som leverer den seneste og bedste baggrundsviden til den moderne og fremsynede landmand – uanset om det er inden for plante-, svine- eller kvægavl.
AGRAR+ leverer relevant inspiration gennem de mange faglige artikler, test af maskiner, flotte fotos, videoklip og links til relevante hjemmesider.
Med AGRAR+ får du adgang til et helt nyt og imponerende univers af viden til fremtidig vækst!