Den 15. maj 2012 var Vinderstrategi A/S inviteret til revisionsfirmaet BDOs partner-/lederseminar for at holde et indlæg for ca. 150 deltagere om ”Internationalisering – dens udvikling, konsekvenser og muligheder for SMV’ere”

 

Vi var kommet i godt selskab. BDO har som erklæret mål, at hjælpe at SMV-virksomheder. Og via annoncer og deres generelle profil er de godt i gang med at skabe ”kant”. Det er en fornøjelse at opleve.

 

Indlægget var struktureret på denne måde:

 

  • Globalisering– dens udvikling
  • Konsekvenser for SMV’er
  • Muligheder for SMV’er
  • Målrettet strategiarbejde i relation til globalisering og internationalisering
  • Eksempler på internationalisering
  • Spørgsmål…

Det er vores erfaring, at langt de fleste SMV’er der arbejder med internationalisering gør det ud fra en reaktiv tilgang, hvor de fx er presset af konkurrenter eller ønsker at følge aftager-virksomheder.  Og så er der – stadig et mindretal – af virksomheder som proaktivt går fx hele deres værdikæde igennem og bestemmer sig for hvordan de vil høste gevinsterne ved en “flad verden”, hvor dagsordenen er connect, compete and collaborate.