VL døgn 2013 – Renée Mauborgne
I forbindelse med det netop overståede VL-døgn 2013 var der spændende besøg fra den ene af forfatterne til bogen (og metoden) ”Blue Ocean Strategy”, Renée Mauborgne.
Ikke overraskende gjaldt, det ifølge Mauborgne, om at bevæge sig væk fra konkurrencefyldte farvande (red ocean) til mere attraktive laguner, hvor du har markedet mere eller mindre for dig selv (blue ocean).
I indlægget var der særligt fokus på, hvad virksomhedsledere i lande med høje omkostninger skal gøre for at blive morgendagens vindere.
Den væsentligste pointe her var, at den største fejl der kan begås er at gå produktivitetsvejen (fjernelse og reducering af omkostninger) alene, da prisen som konkurrenceparameter på denne måde stadig vil overskygge alt andet.
Udover at arbejde med produktiviteten arbejder vinderne – ifølge Mauborgne – også med kreativiteten. Og det er kreativiteten, der sammen med produktiviteten kan skabe det blå – og attraktive farvand. Et farvand hvor kreativiteten (forøgelse og skabelse af værdiskabende aktiviteter) flytter fokus væk fra prisen.
Med overskriften ”How about you?” stillede Mauborgne til sidst i sit indlæg 5 ubehagelige spørgsmål til landets virksomhedsledere så de kunne vurdere om det er tid til at svømme til det blå farvand (frit oversat):
- Står du overfor intens konkurrence og stigende standardisering af dine produkter?
- Er din profitmargin faldende eller stagnerende?
- Er tilbudskampanger og prisnedsættelser drivkraften til at skabe stigende salg?
- Ved du hvor væksten skal komme fra?
- Er kunderne ”forelskede” i dig?
Siden Vinderstrategi A/S’ opstart i 2009 har vi arbejdet med en lang række af ”tunge industrivirksomheder” (læs: produktionsvirksomheder) og vores erfaring er, at der en vej igennem det røde farvand til det blå farvand. Et grundigt arbejde med bl.a. typen af ovennævnte spørgsmål og en revitalisering af forretningsmodellen er nogle at de skridt der er blevet taget.
Det kræver bare, at virksomhedens ledelse er ambitiøs, modig og viljestærk.
Hvad med dig?