Fokus på strategi – i en netop offentliggjort analyse fra PriceWaterhouseCoopers (PWC) (CXO Analyse 2014) fremgår det at 62 % af alle de 500 adspurgte erhvervsledere har strategi som en topprioritet og hele 43 % af disse har strategi på 1. pladsen.

Strategi er tæt efterfulgt af profitabilitet (50 %) og kundetilfredshed (50 %). Samlet under ét konkluderer analysen at virksomhederne fremover vil have stort fokus på at skabe en strategi der sikrer rentabilitet og har kunden i centrum.

Analysens resultat repræsenterer et skift i tankegang, som har været under udvikling de seneste år. Det er vores oplevelse af der i en årrække har været fokus på “cost cutting” som senere er blevet delvist erstattet af et øget fokus på salgsudvikling. I form af et stigende antal ansættelser af salgschefer oprustede mange virksomheder og begyndte at fokusere på at øge deres afsætning. Nu tyder noget altså på at strategien og hermed det lange seje træk er kommet på dagsordenen således, at virksomhederne for alvor er begyndt at se længere fremad end blot på morgendagens udfordring.

Hvad er så strategi?

Strategi betyder i vores definition, “vejen til målet – gennem et mønster af handlinger, der skaber konkurrenceevne og merværdi.” Målet for virksomhederne vil ifølge analysen fra PWC dermed være at generere profit – og vejen dertil er at have fokus på kunden.

Kundeorientering

For at dette mål kan indfries er det vores erfaring at virksomheder der virkelig vil være konkurrencedygtige og kundeorienteret, tager stilling til to grundlæggende spørgsmål:

  • Hvem vil virksomheden være noget for?
  • Hvem vil virksomheden ikke være noget for?

Værdien for kunden og hermed profitten for virksomheden forløses først fuldt ud når hele organisationen er klar over hvad virksomheden er og vil være bedst til. Herved får alle en fælles retning og et fælles mål at stræbe efter. Virksomheder der formår at have blikket rettet mod kunden vil være bedre i stand til at opfange skift i behov og forbrugsmønstre i en dynamisk omverden. Det kan føre til hurtigere tilpasninger i virksomhedens ydelser/produkter så værdien for kunden og for virksomheden bedre opretholdes eller det kan føre til at virksomhed er på forkant i forhold til ydelser/produkter der løser kommende behov.

Peter Drucker, også kendt som faderen af virksomhedsrådgivning, har hele sin karriere argumenteret for at, “formålet med en virksomhed er at skabe en kunde“. I analysens resultater tyder meget på at danske virksomheder i højere grad end tidligere søger råd i denne måde at anskue deres egen eksistensberettigelse på. Så spørgsmålet er om din virksomhed har fokus på strategi? Hvis ikke, tyder det altså på at din konkurrent nok har!

Læs også Vinderstrategi A/S bud på “Direktørens fem væsentligste strategiske udfordringer i 2014”