BrancheglidningVinderstrategi A/S er i den nyste udgave af avisen ”Maskinbladet” blevet interviewet om vores syn på fremtiden for maskinhandlerbranchen. Udfordringerne i branchen kan genkendes fra mange andre brancher, og derfor har virksomheder, der ikke beskæftiger sig med landbrug også noget at lære.

Der har i årets løb været et stort fokus på digitale rebeller som Airbnb og Uber, der med innovative forretningsmodeller ændrer eksisterende brancher markant. De store skred i brancher kommer dog ikke altid fra digitale rebeller. Et godt eksempel er undervejs i maskinhandlerbranchen, hvor den store bilkoncern Semler Gruppen A/S gennem sit nye datterselskab har købt John Deere forhandler Mejlby & Vilsgaard A/S og overtager aktiviteterne i Maskincenter Sjælland A/S.

Vinderstrategi A/S vurderer, at andre aktører – eksempelvis andre bilforhandlere, landmandsejede grovvareselskaber eller maskinhandlere fra et andet sted i Europa – kan stå på spring til at entrere den danske maskinhandlerbranche. De nye potentielle aktører ser muligheder for at professionalisere branchen ved at reducere antallet af udsalgssteder og i stedet tilbyde særlig ekspertise og udstyr.

Fokuser på en niche

For at styrke sin position mod de store aktører uden for branchen er det vitalt, at hver maskinhandler finder frem til den rigtige vej at udvikle sig. I dag ligger mange maskinhandlere i midten af markedet, hvor mange produkttyper forhandles, men synergierne er små. Nogle må fokusere på at vokse og skabe synergier, der øger rentabiliteten, mens andre må finde nicher, hvor virksomhedens kompetencer er unikke og skaber større værdi. Det er med andre ord vigtigere at være noget for nogen end ingenting for alle.

Hvad kan andre brancher lære?

Maskinhandlerbranchen er langt fra den eneste branche, hvor udefrakommende aktører ser muligheder. Lignende brancheglidninger har fundet sted i mange andre brancher, hvor udviklingen er gået for langsomt. Tænk blot på danske bagerier, som er blevet klemt mellem high-end bagerkæder som Lagkagehuset og konkurrencen fra dagligvarekæderne.

For at komme udviklingen på forkant er den strategiske planlægning afgørende. Det handler om at analysere sin situation og udnytte den bedst muligt i forhold til markedsforholdene. Dertil skal der tilføjes ambition, viljestyrke og handlekraft for at nå målet og overvinde de udfordringer, der er på vejen mod en mere gunstig markedsposition i fremtiden.

Læs hele artiklen fra Maskinbladet om brancheglidning.