ForretningsmodelleringVinderstrategi A/S stiller i Jyllands-Posten, med artiklen ”Strategi skal være skridsikker”, skarpt på arbejdet med forretningsmodellering på ledelsesgangene. Pointen er, at forretningsmodellering i mange henseender er blevet et buzzword, og at den egentlige effekt ofte udebliver af arbejdet. I artiklen fokuseres der derfor på tre faldgruber i arbejdet, som bør undgås for at få et succesfuldt resultat ud af forretningsmodelleringen.

Fra et strategisk synspunkt er det nødvendigt at arbejde ud fra en før-under-efter tankegang med forretningsmodelleringen. For at sikre at forretningsmodelleringen udarbejdes på solidt grundlag bør der inden arbejdet påbegyndes udføres interne og eksterne analyser af virksomhedens situation – dét som vi i Vinderstrategi A/S kalder strategisk analyse. Efter forretningsmodelleringen bør der eksistere en fase som Vinderstrategi A/S kalder strategisk handlekraft. Her skal KPI’er, tiltag og tidsplan opsættes, således at den udarbejdede forretningsmodel ikke pænt gemmes væk i en skuffe efter en dags arbejde men i stedet vil blive succesfuldt eksekveret og fulgt op i organisationen.

Læs klummen Strategi skal være skridsikker og bliv helt klar på, hvordan forretningsmodellering angribes dynamisk, så det ikke bliver en omgang ”bullshit-bingo”.

Ja tak – kontakt mig for en endnu skarpere strategi og endnu bedre udnyttelse af de strategiske muligheder i forhold til forretningsmodellering.