StrategiarbejdeStrategiarbejde; Omverdenen forandrer sig så hurtigt at der nu er en klar trend, hvor flere og flere specialiserer sig om sin kerneforretning og dermed også naturligt henter ressourcer ind udefra til andre områder. Ressourcer til strategiarbejdet er et af disse områder. Og involveringen af eksterne ressourcer foretages netop for at blive udfordret på de strategiske paradigmer og få et endnu skarpere strategisk perspektiv.

6 klassiske brølere du skal undgå i fremtidens strategiarbejde:

  1. Tro at du ved alt selv
  2. Forblive i driften og aldrig trække dig selv op i helikopteren og tænke langsigtet
  3. Konstant fokus på morgendagens udfordring og dermed holde det strategiske arbejde tilbage under et alibi om, at fx forandringerne sker så hurtigt, at strategi ikke nytter
  4. Under halvdelen af de strategiske initiativer er underbygget af økonomiske overvejelser
  5. SWOT-analyser er ukritiske og overfladiske
  6. Kun få medarbejdere forstår (kender) virksomhedens vision

For at være en vindervirksomhed® er det afgørende følgende anbefalinger holdes for øje:

  1. Arbejd struktureret med strategi – følg en meget klar plan
  2. Skab sammenhæng mellem strategiudvikling og eksekvering og sørg for medarbejderinvolvering fra start
  3. Der findes ingen shortcuts
  4. Tag de svære strategiske fravalg på baggrund af skridsikkert strategi (-og analyse)arbejde
  5. Udvikl en stærk positionering ud fra en drøftelse af fremtidens scenarier
  6. Hav styr på virksomhedens kernekompetence og skalér forretningen ud fra den

Kom lettere i gang med et StrategiTjek™ der hurtigt giver jer input til hvor I skal starte jeres indsats.

Udbyttet ved et StrategiTjek™ er bl.a., at virksomheden får:

  • Input til hvordan I skal planlægge og opbygge jeres kommende strategiarbejde
  • Overblik over hvor der skal sættes ind i det strategiske arbejde
  • Et klart billede af hvor skarp eller uskarp den nuværende strategi er
  • Indsigt i gruppens enighed og eventuelle uklarheder i relation til virksomhedens strategi
  • Overblik af styrker og forbedringsmuligheder
  • Baggrundsmateriale til det videre strategiske arbejde

StrategiTjek™ er en webbaseret strategisk kvalitativ tilstandsanalyse, som tager en temperaturmåling på niveau, retning og hastighed for det strategiske arbejde i virksomheden.

StrategiTjek™ besvares af en gruppe. Typisk er gruppen bestyrelsen og/eller øverste ledelsesniveau i virksomheden. StrategiTjek™ besvares individuelt og det vægtes højt at besvarelsen gennemføres spontant og ukoordineret.

Resultatet er en konkret rapport der fortæller hvordan I skal planlægge jeres strategiarbejde og hvilke områder I bør have særligt fokus på for at få størst mulig succes.

Ja, tak vi vil også gerne bestille et StrategiTjek™