ForretningsmodelNår vi sammen med vores kunder arbejder med strategi og forretningsmodel, handler det i høj grad om at skabe fundamentet til at kunne og turde tænke ud af boksen samt tage de fravalg der gør ondt.

Vi lever i en foranderlig verden, og hvis virksomheder forsat ønsker at være en væsentlig aktør i manegen, er det vigtigt at graden af forandringer internt overstiger graden af forandringer eksternt. Netop derfor skal man både have skridsikkerheden, ambitionerne, viljen og modet til at turde tænke nyt kontroversielt, når virksomheder arbejder med strategi.

Et fremstående eksempel for den mulige værdi af at tænke ud af boksen er Tesla, der har udviklet sin forretningsmodel til at være centreret omkring produktionen og udviklingen af batterier (og ikke biler, som de fleste tror).

Da Tesla skulle producere deres første bil, eksisterede der ikke særlig gode batterier. Og det er nu engang en vigtig del af en elektrisk bil. Hvad gør man så?

Tesla fandt frem til at det måtte være muligt at producere bedre batterier. Og det gjorde de så.

Hvad de ikke havde regnet med, var at et kæmpe markedspotentiale for batterierne i sig selv, ville opstå.

Det havde de nok heller ikke bemærket, hvis de havde været låst i at tænke på deres umiddelbare, bil-centrerede forretningsmodel.

I dag har virksomhedens parathed til at se udover deres eksisterende forretningsmodel sat dem i en fremragende position i forhold til den forventede udvikling i energibranchen (og sekundært transport- og bilbranchen), hvor el og især el-opbevaring, forventes at spille en eksponentielt voksende rolle.

Således skiftede virksomheden sidste år deres navn fra Tesla Motors til Tesla Inc. – et navneskifte der reflekterer det strategiske skifte væk det bilfokus, der tidligere kendetegnede virksomheden.

ForretningsmodelMan må derfor anerkende Tesla for at have tænkt ud af boksen, skiftet kurs mod energibranchen samtidig med at have disruptet den traditionelle bil- og transportbranche.

Og nu over til vores virksomheder her i Danmark(!). Hvordan sikrer virksomheden at organisationen holder sig på fødderne og imødegår den stigende grad af forandring i verden? Kan I tænke ud af boksen og udnytte muligheder, som jeres konkurrenter ikke engang havde bemærket?

Indenfor den nærmeste fremtid vil alle de virksomheder, der ikke forandrer sig, blive klemt ud af markedet af dem der gør. Det er darwinisme i turbotempo, hvor dem der ikke udvikler sig bliver spist.

Så skynd jer at komme i gang med at gentænke jer selv og jeres forandring allerede i dag eller få råd og vejledning fra en ekstern samarbejdspartner der kan udfordre jer og jeres ambitions niveau. I morgen er det måske for sent.

Har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på Instagram,  Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.