High performance

Forleden holdt jeg et foredrag om strategi hos en større dansk internetudbyder, der efterfølgende havde inviteret mig til at se de danske håndboldkvinders EM-kvalifikationskamp mod Tjekkiet. Dette fik mig til at reflektere over koblingen mellem high performance i sportens verden og high performance i erhvervslivet. For er det ikke i bund og grund de samme skakbrikker, der skal rykkes på for at skabe resultater på håndboldbanen som i en virksomhed?

En væsentlig faktor for at skabe resultater på håndboldbanen er, at man har den rigtige holdsammensætning, at holdet er robust, spiller efter planen, og at hver især kender sin plads for at kunne skabe de bedste muligheder og undgå risikoen for et skakmat. Ligesom håndbold kræver en solid trænerstab og en robust kerne af håndboldspillere, er det afgørende, at virksomhederne har det rette team af ledere og mellemledere, som kan lede medarbejderne i en fælles retning. For uden evnen til at sætte en retning og samarbejde som et fælles hold, er det svært at skabe resultater, der gør det muligt at være på forkant og fastholde konkurrencedygtighed i forhold til sine konkurrenter.

Læs også “Ligheden mellem Preben Elkjær og verdens bedste virksomheder”

Et high performanceteam i sportens verden er ikke stærk uden sin faste støttestab af supportere, som består af sponsorer, massører, trænere og fans m.fl., der er med til at motivere og styrke håndboldspillerne undervejs og fra spillets start til slutsignalet lyder. Efter min mening er disse aktører det, som vi, i erhvervslivet, vil kalde væsentlige brikker i værdikæden fra leverandørerne til slutbrugeren, der er med til at understøtte forretningsmodellens sammenhæng og gennemslagskraft. Det er cellerne i organismen, der sikrer dens fortsatte vækst, udvikling og modstandsdygtighed til at kunne reproducere og bekæmpe de eksterne slag, der måtte slå håndboldspilleren eller virksomheden ud af banen.

For at få succes kræver det, at alle aktører i værdikæden kender sin plads og træder i karakter på de rigtige tidspunkter. Det handler om at have en klar plan og kendskab til, hvad der skal ske. Det nytter ikke noget at spille solo og rykke alene, hvis resten af det samlede team ikke er klar. Det er afgørende, at alle er med og har en fælles motivation til at få spillet til at fungere, så der ikke skabes unødvendige åbninger, hvor modstanderen kan slå til og komme foran i spillet. Målet er at vi selv skaber fremtiden og resultatet!

Ligesom håndboldspillerne konstant er i bevægelse og roterer på banen, er dette et vilkår som virksomheder også må tilpasse sig, da betingelserne for at kunne håndtere udfordringer og konkurrenter løbende ændres. Som Anja Andersen altid sagde ”jeg kommer her for at vinde, ikke bare for at spille” – en sportsånd, der udtrykker mod, ambitioner og viljestyrke. Dette er nødvendige geværgreb enhver virksomhed må tage for at sikre forretningsmodellens strategiske gennemslagskraft og fastholde sin konkurrenceevne for at undgå timeout på markedsbanen.

Denne blog er udgivet på www.finans.dk den 23. april 2018.

Har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på Instagram, Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.