Her er en mand, Wayne Thomas, som til daglig er Managing Director i Gemco Equipment Ltd, hvor han har ansvaret for den daglig ledelse og dermed et overordnet ansvar for virksomhedens strategiske retning og samlede succes.

Mangler du inspiration til, hvordan du kan sikre en skarp vision? Så er der inspiration at hente her. Vi har nemlig udarbejdet en tjekliste over, hvad en vision skal indeholde.

Interesseret? Så læs videre her, hvor vi deler nogle strategiske guldkorn til, hvordan du helt konkret kan skabe en vision, som sikrer fælles fodfæste og retning for hele virksomheden. Men lad os lige starte med at se på hvorfor virksomheden overhovedet skal have en vision.

Hvad skal virksomheden med en vision?

Dette er ofte første spørgsmål som melder sig. Ledelsen ved, at de skal have en vision, men hvad den helt præcis skal indeholde, og hvordan den skal anvendes i praksis, florerer der en del tvivl om. Helt grundlæggende er en vision et pejlemærke på den fremtidig position, virksomheden ønsker at indtage. Vores erfaring viser, at virksomheder som har modet til at sætte ambitiøse mål for virksomhedens fremtidig retning og samtidig har evnen og viljen til at realisere disse mål bliver morgendagens vindere.

Hvad er en vision?

Kært barn har mange navne. Der findes mange forskellige definitioner på, hvad en vision er, hvis man læser sig igennem diverse bøger om strategi. Vi definerer en vision således, og det er også denne definition vi anvender i vores strategibog ”Strategi i vindervirksomheder”:

“En vision udtrykker ledelsens valg af retning for virksomheden, hvor ledelsen har udviklet et mentalt billede af en mulig og ønskværdig fremtidig position. Det afgørende i udviklingen er, at visionen udtrykker en realistisk, troværdig og attraktiv fremtid for organisationen – en fremtid, der på afgørende områder er bedre end den nuværende.”

En vision skal altså afspejle en bevidsthed om hvorfor, hvor og hvordan virksomheden vil konkurrere i fremtiden og samtidig indeholde en formulering af, hvorledes virksomheden vil opnå en ultimativ placering i denne konkurrencesituation.

Hvad skal en vision indeholde?

Vi har udarbejdet en tjekliste, som du kan anvende til gøre din vision knivskarp:

  • Visionen skal være forståelig
    • Kan visionen umiddelbart forstås af alle og er den ambitiøs nok til at give et sug i maven?
  • Visionen skal have udsyn 
    • Indeholder visionen forestillinger om fremtiden?
  • Visionen skal have en vis spændvidde 
    • Er visionen bred nok til at rumme de forandringer, der vil komme til at ske i branchen og samfundet?
  • Visionen skal være unik
    • Rummer visionen overraskelsesmomenter og differentierer den sig i forhold til konkurrenterne?
  • Visionen skal være ultimativ
    • Er visionen væsentligt mere attraktiv end virksomhedens nuværende situation og rummer den et ultimativt mål, som alle kan stræbe efter?
  • Visionen skal være handlekraftig
    • Er der en tæt kobling mellem virksomhedens kernekompetencer og dens markedsmuligheder?

I vores Vinderstrategi® processer anvender vi blandt andet denne tjekliste, når vi hjælper vores kunder med at udarbejde en skarp vision for virksomhedens fremtidige retning.

Se også videoen herunder ”Hvad er en vision?”

 

Vil du vide mere om hvilken værdi en fokuseret Vinderstrategi® proces har skabt for Gemco Equipment Ltd, så kan du læse hele referencen fra Wayne Thomas, Managing Director nedenfor og blive inspireret ud fra hvad Wayne har oplevet:

”Gemco Equipment Ltd had been experiencing changes in the market place and whilst having a five year plan where focussing on day to day business, rather than how to achieve our long term goal and it was recognised that we needed assistance with this.

The honest reason for using Vinderstrategi A/S was because we had previously used them in other Group company’s and they came with a positive proven track record.

After the first day it was clear that we didn’t have the plans in place for future success and over the three days it truly focussed our minds as a management team, to end up with a framework to achieve our end goal.

Whilst realising that nothing will change unless we make it happen we ended up with a solid strategy and clear vision / mission supported by some strong must win battles and a lot of strategic points with a defined path and time lines to make it happen.

Any initial doubts I may have had about using Vinderstrategi A/S disappeared at the start of the process and I would strongly recommend using them to any company who want to succeed.”

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak, eller hvis du vil høre nærmere om en skræddersyet strategiproces til jeres virksomhed.

Du kan også følge os på Facebook og LinkedIn, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.