strategikursusNyt strategikursus. Nøglen til et vellykket strategiarbejde ligger blandt andet i planlægningen og struktureringen af strategiarbejdet. Når man som virksomhed vil arbejde med sin strategi, viser vores erfaringer, at det er afgørende, at der er struktur i processen, så overblikket bevares hele vejen igennem. En struktur, vi ved virker, er at inddele processen i tre overordnede, men gensidigt afhængige dele: nutid, fremtid og action. På billeder herover ses strukturen og fundamentet for det unikke Vinderstrategi® koncept. Dette strategikursus ”Fra god til vindervirksomhed® – få strategi til at virke i praksis!”  er struktureret efter samme model, hvilket vil sige, at vi kommer igennem de tre faser på strategikursets tre dage.

Dag 1: Hvor er virksomheden i dag?

1. dag på dette strategikursus handler det om at finde ud af, hvilken situation jeres virksomhed befinder sig i lige nu. Uden indgående kendskab til den nuværende situation vil I famle i blinde og basere jeres fremtidige valg udelukkende på gætværk og intuition. På dagen arbejdes der med:

  • Hvad er strategi? Hvordan udvikles den bedst? Og hvilke værktøjer virker?
  • Fokus på eksterne strategifaktorer, herunder omverdenen, identifikation af markedsmuligheder og konkurrenceforhold, samt markedsviden og krav til kundeorienteret udvikling
  • Fokus på interne strategifaktorer, herunder samspillet og udfordringerne mellem ejere, bestyrelse og ledelse, og hvordan det kan håndteres
  • Virksomhedens forandringsbehov

Dag 2: Hvor vil virksomheden hen?

2. dag på dette strategikursus arbejdes der med, hvor virksomhedens vil hen – med andre ord den fremtidig ønsket position for virksomheden. På dagen arbejdes der med:

  • Fokus på virksomhedens fremtidige positionering
  • Fokus på betydningen af megatrends i samfundet, herunder digitalisering og disruption
  • Udvikling og fastlæggelse af hvilke langsigtede intentioner virksomheden har og hvilken position i markedet virksomheden ønsker at indtage
  • Udvikling af visionen og missionen
  • Opstilling af relevante tiltag, herunder værktøjer til at nedbryde strategien til specifikke og håndterbare mål, der nemt kan eksekveres og følges op på

Dag 3: Hvordan lukker virksomheden gabet mellem nutid og fremtid?

3. dag på dette strategikursus arbejdes der med hvordan virksomheden lukker gabet mellem nutid og fremtid. Denne fase er her, hvor mange strategiprocesser fejler eller vigtigheden heraf undervurderes. Strategi ikke noget en virksomhed har, men noget en virksomhed gør! Som en handlekraftig virksomhed betyder det, at I ikke kun skal kende jeres nuværende situation og fremtidige mål, men også vejen mellem de to. På dagen arbejdes der med:

  • Fokus på strategisk handlekraft
  • Fokus på konkrete værktøjer og metoder, der sikrer organisering, implementering og eksekvering
  • Fokus på væsentlige faldgruber i strategiarbejdet, herunder værktøjer til at overkomme disse

Strategikurset henvender sig til virksomheder, som har ressourcerne til at arbejde med strategi selv, men som har behov for metoder og værktøjer til at komme i gang eller fortsætte med strategiarbejdet.

Strategikurset henvender sig til følgende målgruppe:

  • Virksomhedsejere og –ledere
  • Administrerende direktører
  • Bestyrelsesmedlemmer
  • HR-, økonomi- og salgsdirektører
  • Strategiansvarlige

Læs mere og tilmeld dig strategikurset her 

Har du brug for en Vinderstrategi® så er du altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på Facebook og LinkedIn, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.