GenerationsskifteStår du overfor et ejer- eller generationsskifte og kommende strategiarbejde? Så er der inspiration fra den virkelige verden at hente her.  Læs om virksomheden Søby Maskinaktieselskab, som efter et vellykket generationsskifte og en Vinderstrategi® opnåede en omsætningsvækst på 30 %.

For mange ejerledere er ejer- eller generationsskiftet en svær proces at komme i gang med at planlægge. At skulle opgøre sit livsværk i værdi og få det solgt til den rette, hvad enten det er næste generation eller en køber udefra, er en omfattende opgave, der både er følelsesmæssig krævende og økonomisk udfordrende. Når virksomheder skal i gang med at planlægge et ejer- eller generationsskifte, melder der sig mange spørgsmål på banen, f.eks. hvem skal føre virksomheden videre? Hvordan sikres virksomhedens historie og traditioner? Og hvordan kommer skiftet til at påvirke virksomhedens interessenter? Dette er blot nogle af de spørgsmål, virksomheden skal tage stilling til.

Undersøgelser viser, at danske ejerledede virksomheder står over for en massiv udskiftning af ejer eller ejerkreds inden for den nærmeste fremtid:

  • I alt er 80 % af alle danske virksomheder ejerledede
  • 23.000 ejerledede virksomheder i Danmark forventes at foretage et ejer- eller generationsskifte inden for 10 år
  • 10.000 danske ejerledere er i dag over 65 år og yderligere 13.000 ejerledere er mellem 55 år og 65 år

Kilde: https://www.industriensfond.dk/center-for-ejerledede-virksomheder

Søby Maskinaktieselskab

For nogle år siden gennemførte Søby Maskinaktieselskab et generationsskifte fra 2. til 3. generation og i forlængelse af generationsskiftet fuldførte virksomheden en strategiproces baseret på det unikke Vinderstrategi® koncept. Strategiforløbet bestod af ni dage fordelt på et kvartal, hvor både medarbejdere og kunder blev inddraget i processen og dette mundede ud i en 171 sider lang strategirapport. For ejerlederne, søskendeparret Morten og Mette Frandsen, har det været vigtigt at bruge skiftet til at udforske nye potentialer og give virksomheden et løft, udtaler Morten Frandsen til Landbrugsavisen:

”Det betyder rigtig meget for os at føre Søby videre i familiens eje. Men da vi tog beslutningen, var det mindst lige så vigtigt, at vi kunne se, at der var et potentiale for at udvikle og løfte virksomheden til et nyt og højere niveau… Jeg kan kun anbefale, at man hyrer uvildige konsulenter, som kan udfordre og gå én på klingen. Og processen skal startes op i god tid. Min vurdering er, de fleste nok kan at lægge planen for et godt generationsskifte på mellem fem og otte år”

Kilde: https://landbrugsavisen.dk/bror-og-søster-vi-løfter-søby-til-et-nyt-niveau

Læs hele nyhedsartiklen om Søby Maskinaktieselskabs generationsskifte og Vinderstrategi® her.

Søby Maskinaktieselskab er en familieejet virksomhed, med 55 års erfaring inden for agroindustrien. Virksomheden sælger og producerer løsninger til tørring og beluftning af korn og beskæftiger 42 medarbejdere. Afsætningen af produkter sker via et veletableret forhandlernetværk i både ind– og udland.

Læs mere om Søby Maskinaktieselskab på deres hjemmeside.

Erfaringer med det gode ejer- eller generationsskifte

I vores arbejde med ambitiøse virksomheder har vi hjulpet flere virksomheder, med de udfordringer der opstår, i forbindelse med at håndtere et skift af ejer eller ejerkreds. På baggrund af vores erfaringer og viden ses her 3 anbefalinger til, hvad virksomheden bør fokusere på, når virksomheden skal i gang med et ejer- eller generationsskifte:

  1. Indse det gode ved et ejerskifte tidligt i planlægningsprocessen. Ved at gøre dette kan ejerlederen overveje alle muligheder og træffe beslutninger på et oplyst grundlag.
  2. Se skiftet som en anledning til, at virksomheden kan se sig selv i et nyt lys og byde nye muligheder velkommen. På den måde kan ejerlederen være på forkant med virksomhedens fremtidig udvikling og ønsket position.
  3. Se vigtigheden i at få fastlagt en strategi på et solidt strategisk grundlag, hvor medarbejdere og kunder er blevet inddraget, så medarbejderne ved, hvor de står nu, og hvor de skal hen, så virksomheden kan arbejde sig hen mod målet, som én velsmurt maskine.

Står du også overfor et ejer- eller generationsskifte? og har du brug for nyt input til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din strategiske forretningsmodel? kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi