Strategisk udfordring Er dialogen ved at gå i stå, eller ønsker du noget at tale om, når du mødes i et af dine erhvervsrelaterede netværk? Så skal du tage og spørge din sidemand: ”Hvad er din største strategiske udfordring?”

Det er helt bevidst, at spørgsmålet er nævnt som ental. For det kræver et meget præcist svar. Og så er dialogen ligesom i gang. Det interessante er, at svaret nok ikke kommer så hurtigt, hvis det overhovedet kommer. For i bund og grund kan det være svært at svare på. Det kræver jo blandt andet, at virksomhedslederen har et strategisk udsyn, og når vi har det, at vi så også samtidig er i stand til at prioritere dét vigtigste fokuspunkt, hvilket ofte er nemmere sagt end gjort.

Forleden fik jeg spørgsmålet: Hvad synes jeg, er den vigtigste strategiske udfordring for virksomhedslederen i 2019? Altså hvad bør gennemsnittet af erhvervsledere svare til det spørgsmål, som jeg indledte med. Det blev til et lidt langt svar (læs: upræcist). Jeg fik fremstammet at fokus skal være på at internationalisere, fokusere og nedbringe kompleksiteten samt have et stramt fokus på ‘gaven’ til kunden.

Nu har jeg i mellemtiden haft lidt tid til at reflektere og fundet frem til et mere præcist svar.

Svaret bør være, at den største udfordring er, hvordan virksomheden i løbet af 2019 tager et kvantespring ind i den 4. industrielle revolution – eller på nudansk både får tænkt og implementeret markante digitale tiltag i løbet af 2019 som på den ene eller anden måde giver nogle konkurrencemæssige fordele.

Det fantastiske med digitale tiltag er oftest, at hastigheden øges, de fungerer alle døgnets 24 timer og omkostninger ved øget aktivitet er nærmest lig nul. Samtidig bliver kunderne ofte meget tilfredse og kvaliteten er ensartet og på et forbedret niveau.

Læs også “7 anbefalinger til proaktivt strategiarbejde

Måske skød jeg for højt før, da jeg skrev, at det ligefrem skulle være et kvantespring. Men sådan kan det jo godt føles, selvom det er nogle forholdsvis enkle muligheder der sættes i spil. For eksempel at erstatte dele af marketingsfunktionen med et automatiseret mailflow til nye følgere på nyhedsmails eller erstatte dele af kundeservicen ved at bruge en chatbot til at svare på de mest gængse henvendelser fra kunderne.

Det kan jo også være at øge ledelsens beslutningskraft og kvaliteten af beslutninger ved at indsamle, analysere og lede på baggrund af data. Det kan selvfølgelig også bare være fotografen, der begynder at bruge droner, tandlægen, der selv scanner kundens mund og efterfølgende 3D-printer en ny krone eller produktionsvirksomheden, der har robotter til at flytte varer i stedet for en bemandet truck.

Spørgsmålet, som alle ledere bør tænke over, kan altså også formuleres således: ”Hvad er dit største strategiske tiltag i 2019?”

Denne blog er udgivet på Finans.dk den 4.  februar 2019.

Så kontakt os her for en uforpligtende snak og få ny inspiration til, hvordan din virksomheds strategi kan forvandles til et effektivt styringsredskab, som skaber en rød råd gennem hele virksomheden.

Du kan også følge os på LinkedInFacebookTwitter eller Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi