To be, or not to be, that’s the question. Identitet er et udpræget dilemma i flere virksomheder, for hvor langt skal du gå for at skille dig ud?

Vi kan vist ikke komme udenom, at identitet spiller en central rolle for alle virksomheder. Identiteten er ansigtet udad til, og det som virksomheden identificerer sig med. Nøjagtig som med mennesker. For hvad er vi uden en identitet? Og hvis ikke en virksomhed har et fasttømret DNA, er det min erfaring, at det ofte også er vanskeligt at sætte en klar strategisk retning, for hvor vi vil hen – for hvor kommer vi egentlig fra? Dermed bliver det også svært at positionere sig i markedet.

At skabe en identitet for en virksomhed sker i en vekselvirkning mellem, hvordan virksomheden fremstiller sig selv, og hvordan omverden omfatter virksomheden. Og netop det har jeg et eksempel på.

Netto med facelift

For nyligt fik min lokale Netto et facelift, og der er nu en helt anden stemning og et andet udtryk i butikken. Der er ikke meget discount over butikken længere. Sådan er det landet over med mange af Nettos butikker, som gennemgår en større renovering. Alt fra de gule kurve til prisskilte er ændret. Det er efterhånden svært at finde den klassiske gule farve, som mange af os forbinder med Netto. Men betyder det så, at Netto ikke er en discountkæde længere? For deres tv-reklamer er stadig de samme. Men butikkerne emmer ikke længere af discount.

Det kan i den grad forvirre kunderne (i hvert fald mig). Og derfor kan det også skabe en mudret identitet for Netto. Jeg antager desuden, at den primære kunde i Netto er fuldstændig ligeglad med, at deres lokale Netto har fået et facelift, for det er nok ikke derfor, de handler der.

Min overbevisning er også, at Netto fortsat ønsker en identitet som en discountkæde. Ellers er det da gået min næse forbi, at de har valgt at skifte strategisk retning. Mit bedste bud er dog, at Netto ønsker at skille sig ud fra de andre discountkæder, og derfor vælger en anden tilgang, men. For der er et men.

Læs også “Din strategi afgør, hvor I står efter krisen”

Det svære dilemma med identitet

Det er generelt et svært dilemma for virksomheder, for hvor langt skal de gå for at skille sig ud – hvor langt skal Netto gå for at skille sig ud, uden at de mister deres identitet og skyder helt ved siden af? Og hvor meget skal de tage med sig af deres historiske identitet?

Der er en hårfin grænsen mellem at skille sig ud og samtidig ikke bryde med sin nuværende identitet. Og det er bestemt ikke blevet nemmere for virksomheder at navigere rundt i, fordi alle frit kan tolke på deres identitet. Her er det min overbevisning, at en klar retning hjælper betydeligt med at skabe den identitet, som virksomheden ønsker.

Måske kan det virke en anelse højtflyvende og ikke som noget, der sker hos dig, men prøv lige at tag et kig rundt i virksomheden. Hvad er jeres identitet egentlig?

Jeg har erfaret, både i egen virksomhed og i andre, at en god øvelse, der bekræfter identiteten i virksomheden, er at tale højt om værdisæt og strategi. På den måde vil det i højere grad være en naturlig del af virksomheden og identiteten.

Måske kunne det være et af dine nytårsforsæt for 2021?

Denne klumme er udgivet på finans den 31. december 2020.

Har du brug for nye inputs eller inspiration til, hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din virksomheds strategi? Så kontakt os for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.