Timing af bæredygtighed kan betyde storhed - eller fald

Det er slet ikke nødvendigt at vælge mellem enten høj vækst og lav margin, eller lav vækst og høj margin, der er en tredje vej – høj vækst og høj margin.

Jeg så for nyligt en større opsat artikel, som omhandlede hvordan Novo Nordisk, eller rettere Lars Fruergaard Jørgensen, Administrerende Direktør i Novo Nordisk, har valgt at gå efter høj vækst og lav margin – som om, at det behøver være et valg mellem enten høj vækst og lav margin, eller høj margin og lav vækst. Hvorfor give op fra starten? Jeg ser det ofte, og har lige så ofte udfordret denne tankegang. Efter min mening behøver man ikke vælge, det er ikke altid urealistisk både at have høj vækst og høj margin.

Hvilket mindset lægger du for dagen?

Uanset om det er i min rolle som bestyrelsesformand eller som strategisk rådgiver, så arbejder jeg med udgangspunkt i, at vi alle skal have et bestemt mindset, når der tænkes og arbejdes med strategi. Der findes helt konkret fire typer af mindset. Det inaktive hvor vi ikke reagere på forandringer i omverden, stiller os tilfreds med tingene som de er nu og ikke ønsker forandringer. Det reaktive, hvor vi reagerer i takt med at der opstår ændringer i vores omverden. Her er ”hovsaløsninger” ofte en naturlig konsekvens. Det tredje mindset er det præaktive, hvor vi fremskriver den udvikling, vi hidtil har været igennem. Sidst men ikke mindst, kan vi være proaktive, hvor vi selv bestemmer sig for, hvordan fremtiden skal se ud, og sætter mål med udgangspunkt i dette. Det er den proaktive form for mindset vi vil have!

Læs også “Opholder din virkosmhed sig for længe i pitten eller kun på banen?”

Det behøver ikke blive et spil russisk roulette

Hvad har de her typer af mindset så at gøre med vækst og marginer? Jo. Det skader aldrig at tænke proaktivt, heller ikke hos Novo Nordisk – at visualisere høj vækst og høj margin, og gå foran som en af de største danske virksomheder. Fremfor at have et måske lettere begrænsende udgangspunkt, som det kunne tyde på at de har nu. I stedet kan der tænkes i hypoteser. Hypoteser som hvad skal der til for, at vi kan lykkedes med høj vækst og høj margin? Hvilke risici kræver det? Det er spørgsmål jeg ofte stiller, både i de virksomheder jeg agerer strategisk rådgiver for, men også i de virksomheder hvor jeg er bestyrelsesformand. Når vi som virksomhed har fastlagt vores mål, altså en øgning af både vækst og margin inden for, for eksempel to år, så har vi altså et fast mål. Dernæst kan vi se på forudsætningerne for at komme dertil, det kan f.eks. være at det kræver nogle investeringer. En måde at teste vandene på, kan være ved at gøre brug af en milestone plan. Det giver anledning til, at vi forsøger med nogle ting, hvorefter resultaterne af dette vurderes inden vi bevæger sig videre til næste step. Det betyder, at virksomheden ikke behøver gå all-in, eller at det ender med at det bliver et spil russisk roulette, for at komme i mål.

Man kan godt både blæse og have mel i munden

Det er ikke tit man både kan blæse og have mel i munden, men jeg vil mene det rent faktisk godt kan lade sig gøre i det her tilfælde. Det er ren og skær fordi jeg har set det, endda mange gange. Flere virksomheder i min portefølje som rådgiver kan godt, hvorfor kan Novo Nordisk så ikke? Og i virkeligheden er det jo ikke kun Novo Nordisk selv, eller Fruergaard for den sags skyld, der skal stille de her spørgsmål. Derimod opfordrer jeg også til at aktionærerne udfordrer Novo Nordisk lidt mere på deres beslutning, og er mere ambitiøse på vegne af Novo Nordisk.

Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens Finans den 25. januar 2022.

Den første kop kaffe koster ingenting

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.