Udtrykkene iværksætter og start-up bruges i flæng mange steder, men der kan rent faktisk ligge en større betydning bag at definere din virksomhed som det ene eller det andet.

Disclaimer! Jeg kommer helt sikkert til at træde nogen over tæerne med mine kommende påstande, for jeg kommer til at være lidt skarp på hvordan vi skal definere nyopstartede virksomheder.

Hverken udtrykket iværksætter eller start-up er forhåbentlig ukendt for dig som læser. Jeg skelner selv mellem de to, og inden du læser videre, synes jeg, at du skal tage et øjeblik til selv at tænke over, hvordan du forstår de to begreber.

Hvornår er det iværksætter og hvornår et start-up?

Lad os starte med at få en definition af de to begreber klarlagt. Ifølge Wikipedia (ja, Wikipedia – det vender jeg tilbage til) defineres en iværksætter med følgende: ”En iværksætter er en person, som starter egen virksomhed” og en start-up defineres med ”En startup eller start-up er en virksomhed eller et projekt, som iværksættes af en iværksætter for at søge, udvikle og validere en skalerbar forretningsmodel”.

Men hvorfor lige bruge Wikipedia af alle kilder? Wikipedia har den store mangel, at det ikke fremgår, hvem der står bag en artikel, men alligevel er Wikipedia nok det mest folkelige sted at søge efter definitioner på udtryk. Oven i købet er de her også oftest beskrevet på en måde, som enhver forstår og kan relatere til. Derfor har jeg valgt at tage udgangspunkt i netop disse definitioner.

Iværksætteri er en del af det at være en start-up, for en start-up iværksættes af en iværksætter. Bemærk at jeg skelner mellem iværksætteri og iværksætter – det er to forskellige ting, der ikke bør blandes sammen.

To be a winner, you have to look like a winner

For mig er iværksætteri små virksomheder, enkeltmandsvirksomheder, som oftest ikke kommer videre end det – hvilket er fint, hvis det altså er målet. Hvorimod en start-up indebærer, som defineret ovenover, at der er et fokus på at skabe en skalerbar forretningsmodel, udvikle sig til en scale-up, hvorefter næste skridt vil være at blive corporate.

Hvor vil jeg så hen med det? Jo, hvis du vil mere med din virksomhed end blot (bevares det skal der selvfølgelig være plads til) at forblive en lille enkeltmandsvirksomhed, der ikke indebærer en skalerbar forretningsmodel, så kan der være en fordel i, at du fra start definerer din forretning som en start-up.

Som en af historiens bedste sværvægtere i professionel boksning, Joe Louis, var kendt for at sige ”To be a winner, you have to look like a winner”. Og det er lige præcis dét, jeg mener.

Signalværdi er guld værd

Og nu spørger du sikkert: Jamen Mikael, hvorfor er det så vigtigt, hvordan jeg definerer mig og min virksomhed? Det er det, fordi signalværdi har enormt meget at sige. Både den måde du iscenesætter dig selv og din virksomhed på over for eksterne, men det har også en betydning for dig, som driver virksomheden, og hvordan du identificerer dig selv.

Dertil kommer, at det er vigtigt at komme rigtigt fra start. Altså at få defineret din virksomhed og herunder dine mål. Får du først fejldefineret, risikerer du, at der tilegnes nogle vaner, som er svære at ændre på. Man kan hurtigt blive låst i et mindset som ikke påtænker udvikling og scale-up. Selvom janteloven kan trykke for nogle, så er det altså mere end tilladt at drømme stort!

Jeg tillader mig at runde af med et spørgsmål til dig, som går og overvejer at starte ny virksomhed. Er dit mål at være stor, eller ”bare” at være iværksætter? Uanset svaret, så håber jeg, at du fra start får defineret din virksomhed og dine mål korrekt fra starten.

Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens finans.dk den 22. august 2022.

Den første kop kaffe koster ingenting

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.