
Mange virksomheder står overfor nogle svære beslutninger. Og mange ledere har det nok sådan, at uanset hvilken beslutning de træffer – så sidder man med følelsen af, at den nok viser sig at være forkert. Det kræver ekstraordinært strategisk lederskab.
Virkeligheden overgår fantasien
Jeg har før skrevet om, at verden er vanskelig og udfordrende at være leder i. At vi lever i det, som er udråbt til en “VUCA-world”, der betyder, at verden er volatil (Volatile), usikker (Uncertain), kompleks (Complex) og tvetydig (Ambiguity).
Forandringer kan virke skræmmende – men de rummer også muligheder. I en tid med konstante skift og nye dynamikker er det ikke nok blot at følge med. Vi må tænke anderledes og handle med større mod.
3 typer af mindset
Jeg har været i dialog med rigtig mange virksomhedsledere, som ud fra mit perspektiv kan inddeles i 3 grupper, når vi ser på håndteringen af usikkerhed og forandring:
Nogle er ukuelige optimister og slår situationen hen – og tror på det bedste. Andre ser handlingslammet til og reagerer først, når omgivelserne kræver det fx bestyrelser, familie – eller banken (I kan selv vurdere, hvad der er værst!)
Heldigvis er der en 3. gruppe, der tænker og agerer som en anden Indiana Jones. De bruger al deres visdom og erfaring til at se fremad, vurdere og kalkulere på situationen. De har for øje at noget skal gøres, og at det kræver, at de går forrest som ledere.
Til den sidste gruppe har jeg forsøgt at give lidt inspiration. Men måske også de handlingslammede kan finde hjælp heri…
Skab et overblik med forskellige scenarier
Ingen ved, hvornår situationen vender eller i hvor stor grad ens virksomhed vil blive ramt, så hvordan skal vi som virksomhedsledere navigere i denne usikkerhed? Min bedste anbefaling er at arbejde med en række scenarier for, hvordan en forandret virkelighed påvirker din forretning. For at holde det så enkelt som muligt, tænker jeg kun i, hvordan situationen påvirker omsætningen i den næste periode. Her er 6 konkrete trin til, hvordan I kan arbejde med scenarier hjemme i jeres virksomhed.
- Definér scenarier
Ingen ved, hvad fremtiden bringer – men du kan tage lederskab ved at overveje, hvordan forskellige virkeligheder vil påvirke din virksomhed. Her er tre markant forskellige scenarier, som kan bruges til at udfordre strategien og forretningsmodellen:
Scenarie 1: Kontrolleret turbulens
Markedet er presset. Efterspørgslen daler 20-25 % over det næste halve år. Flere kunder udskyder investeringer. Der er behov for tilpasninger, men virksomheden kan navigere igennem med rettidig eksekvering og fokus på kerneforretningen.
Scenarie 2: Strategisk transformation
Markedet ændrer sig fundamentalt. Kundernes købsadfærd skifter fra styksalg til abonnementsmodeller. Det tvinger virksomheden til at gentænke sin forretningsmodel, salgsorganisation og værdiskabelse. En gradvis transformation skydes i gang – med investeringer i digitalisering, produktudvikling og langvarige kunderelationer.
Scenarie 3: Bevidst disruption
Ledelsen vælger offensivt at afvikle produktionen og i stedet skalere som digitalt handelshus. Der outsources eller indgås strategiske alliancer, og værdiskabelsen flyttes over på distribution, kundedata og platformsteknologi. Det er en radikal ny kurs – men med potentiale for højere skalerbarhed og bundlinje.
2. Sæt flere ord på hvert scenarie:
Beskriv hvad det betyder for fx:
- Omsætningen
- Omkostningsstrukturen
- Resultatet
- Likviditeten
- Produkter og services der skal prioriteres
- Kundesammensætningen
- Eksisterende strategi
- Fremtidssikring af den fremadrettede strategi
- Organisationens sammensætning og behov for reorganisering
- Hvilke planlagte aktiviteter sættes i bero
- Hvilke aktiviteter planlægges og sættes i gang (fx digitale løsninger og services)
… find gerne selv på flere…
Med andre ord hvilke konsekvenser får det pågældende scenarie for din virksomhed.
3. Udarbejd et katalog af muligheder for handlinger
Hvis hvert af disse scenarier bliver en realitet, skal vi være helt klar på, hvilke beslutninger man som virksomhedsleder er nødsaget til at træffe. Dette indebærer også nogle fravalg, som vil komme til at gøre ondt.
Udform en lang liste af muligheder, herunder hvilke handlinger der bør gøres nu, hvis henholdsvis scenarie 1, 2 eller 3 bliver en realitet. Husk også her at tænke eksterne støtteordninger eller ændrede rammevilkår ind.
Herefter skulle du gerne have en lang liste af muligheder og handlinger som I kan sætte i værk, hvis/når et af de givne scenarier bliver en realitet.
4. Tag stilling til hvert scenarie
Når I nu har fået uddybet de forskellige scenarier – hvilket scenarie tænker du så, er det mest realistiske? Og er du villig til at tilrettelægge dine handlinger ud fra det?
Hvis I er flere om at træffe beslutningerne og deltage i arbejdet, kan I jo hver især fordele 100 point ud på det eller de scenarier, som I hver især synes, er det mest realistiske. Måske er der et éntydigt billede af, hvad der skal være forudsætningerne for lederskabet i den næste periode. Og ellers plejer sammentællingen af point at give gode dialoger!
Eller måske er der inspiration til et nyt scenarie som en kombination af de foregående scenarier eller måske et helt nyt scenarie inspireret af et eller flere af de foregående scenarier.
5.Forhold jer kritisk
Når I har valgt det scenarie, som er det mest realistiske, er det også vigtigt, at I forholder jer kritisk til det. Har I de nødvendige ressourcer til det valgte scenarie? Her tænkes i særdeleshed på jeres virksomheds kapital- og ressourceberedskab.
I kommer til at tage en række ”bets”. Men det er uundgåeligt og det er derfor, at der også er brug for dig som leder!
6. Det er nu der skal udvises handlekraft
Gå nu handlingsmulighederne igennem og bestem jer for, hvilke handlinger I vil eksekvere på. Vær tro mod processen og de handlinger, som I vil foretage!
Måske der med fordel også kan opstilles en milestones-plan, hvor forskellige milestones udløser en række efterfølgende handlinger.
For en god ordens skyld, må I ikke glemme: Hvem skal give opbakning til de valg, der træffes? (her kan både bestyrelsen, familien og banken passende igen tænkes ind.)
Jeg er nysgerrig…
Udover at jeg håber ovenstående kan være til én eller anden form for hjælp, så er jeg også nysgerrig på, om det virker for dig.
Kender du nogle, som kan have glæde af ovenstående, er du mere end velkommen til at sende dem teksten. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at dele den.
Del gerne dine erfaringer med os, hvis du afprøver scenarieøvelsen, så endnu flere kan få glæde af vores erfaringer.
Artiklen er skrevet af grundlægger af Vinderstrategi A/S og strategisk rådgiver, Mikael Vest.