Game over eller comebackDetailhandlen, som vi kender den, bliver forandret. Det er der ikke noget nyt i. Køberne samler sig i storbyer, massiv vækst i onlinehandel og stigende omkostning ved butiksdrift gør det sværere for de små at konkurrere med de store. Det fik mig til at studse over om spillet for den lille fyr er forbi eller, om der stadig er håb for deres overlevelse?

Håbet blev ikke gødet i slutningen af 2017. Her udtalte Nikes øverste CEO, Mark Parker, at forretningens styrke ligger i at se vækstmuligheder i den gamle forretningsmodel og redefinere tilgangen til landskabet i detailindustrien.

En udmelding der kom i forlængelse af Nikes strategiske valg om at fremme direkte salg til forbrugeren ved at fokusere mere på online websalg, opgradere ekspertservice i butikkerne og – hold nu fast – primært benytte blot 40 nøgleforhandlere i sit netværk. På verdensplan vel at mærke!

Ser vi nærmere på de danske sportsforhandlere, er der sket en massiv konsolidering drevet af Sport24 og Sportmaster. Disse har også drevet en udvikling med tættere tilknytning og loyalitet supporteret af online-muligheder. I bund og grund lige efter bogen for overlevelse. Men med Nikes udmelding kommer spørgsmålet om, det er godt nok? For selvom nævnte kæder er store og gør mange nye ting, så er de udfordret på om de overhovedet kommer på radaren hos Nike eller overlades til de udvalgte mellemhandlere? Disse mellemhandlere skal have lidt for ulejligheden. Dermed ryger enten en del af fortjenesten eller udsalgsprisen øges, hvorved konkurrenceevnen forværres yderligere.

Stort er måske dermed slet ikke stort nok.

Med andre ord er det dramatisk, hvordan detailindustriens vilkår ændres af de store, der gennem nytænkning og omstrukturerede forretningsmodeller går ind og dikterer nye spilleregler og øger konkurrenceevnen på bekostning af den lille.

Bliver det game over eller er der basis for et comeback? Et comeback kommer ikke af selv. Der skal tages nogle gevaldige geværgreb. Men mulighederne er der. Det kan være at lade sig fusionere sammen med nogle endnu større spillere, der er store nok til fx at tale direkte med Nike. Det kan også være at fokusere på særlige sportsnicher, eller en helt tredje mulighed er at kombinere onlinesalg med ”showrooming”, hvor butikkerne kører samme prisniveau som online.

Måske sidder der nogle og tænker, at det er godt, at vi driver detailhandel indenfor et helt andet felt. Udover at Nike kan blive inspirationskilde for andre store verdensbrands, så mener jeg, at uanset Nike eller ej så er samme udvikling og udfordringer på vej i en fuldstændig parallel til Nikes i eksempelvis bil-, tøj- og landbrugssektoren. Så for at undgå et game over og gøre et comeback, må det handle om, at de mindre aktører gør de nødvendige geværgreb for at sikre konkurrenceevne.

Denne blog er også udgivet på www.finans.dk den 18. januar 2018.

Har du brug for nyt input til hvordan du kan tænke ud af boksen og tage et proaktivt mindset i arbejdet med din forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak.

Du kan også følge os på Instagram,  Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.