Der findes et hav af forskellige retningslinjer, når du skal lave din forretningsmodel, men der bør altid tænkes to ting ind, hvis du skal sikre dig en bid af kagen fremover: Bæredygtighed og digitalisering.
I den seneste tid har jeg haft en del dialoger med nogle af de største banker i landet, og herigennem har jeg erfaret, at bæredygtighed er top-of-mind hos den øverste ledelse, når det drejer sig om kunderne. Det er både, når det handler om kreditværdighed og kundeforholdet i almindelighed. Som erhvervskunde i banken kan du altså risikere at score lavere i din kreditværdighed, hvis ikke har tænkt bæredygtighed ind i din forretningsmodel.
Normalt siger jeg altid, at en virksomheds strategi skal være unik og specifik for virksomheden, men nu er jeg faktisk tilbøjelig til at sige det modsatte. Og det er ikke længere et spørgsmål om bæredygtighed og digitalisering bør tænkes ind – det skal altid tænkes ind og være et standardelement i strategien.
Beklager – din forretningsmodel er ude af drift
Forhåbentlig er det ikke noget nyt for de fleste virksomheder med bæredygtighed og digitalisering – og hvis du synes, det er helt nyt for dig, så må jeg (desværre) meddele dig, at du har boet under en sten de seneste par år. Og så er din forretningsmodel højst sandsynlig også outdated.
Jeg siger ikke, at virksomheder bør tænke digitalisering og bæredygtighed ind i forretningsmodellen, fordi jeg synes det er en god idé, eller fordi det er det nye sort. Jeg siger det, fordi forbrugerundersøgelser viser, at der er en stigende tendens til at virksomheder, der tænker disse to elementer ind i forretningsmodellen, vinder frem.
Start i det små
Men jeg medgiver også, at det kan være uoverskueligt at komme i gang med at implementere både bæredygtighed og digitalisering – især i en verden hvor alt ændrer sig med lynets hast. Ikke desto mindre siger min erfaring mig, at det netop også er på grund af den hastigt foranderlige verden, at virksomheder skal tænke bæredygtighed og digitalisering ind. Og mit bedste råd til virksomhederne er: Start i det små.
Læs også “Hvordan kan tarteletfyld gøre dig unik?”
Der findes desværre ikke et quickfix til, hvordan du digitaliserer din forretning, og samtidig bliver bæredygtig. Men du kan starte med at udgangspunkt i selve forretningsmodellen. Jeg anbefaler at du bruger værktøjet Business Model Canvas, som du kan bruge til at definere din forretningsmodel. Her skal du kigge på hver enkelt komponent i din forretningsmodel og overveje, hvordan du kan tænke digitalisering og bæredygtighed ind. Måden du tænker dit produkt, kunder, kanaler og alt det mellemliggende. Er det en mere bæredygtig måde at pakke dit produkt ind på? Er der en teknologisk nemmere måde at håndtere dit kundekartotek på?
Skal du sikre dig en bid af kagen, skal det altså med
Det er vigtigt at understrege, at jeg ikke mener, at bæredygtighed er vigtigere end digitalisering, eller omvendt. Jeg tager det heller ikke op, fordi jeg synes det bliver negligeret. Tværtimod. Min pointe er, at fokusset på bæredygtighed og digitalisering er eksploderet over de seneste år i en sådan grad til, at det nu også er på agendaen hos landets største banker i forhold til kreditværdighed hos deres kunder. Det betyder altså, at hvis du som virksomhed skal sikre dit eksistensgrundlag og dermed en bid af kagen fremadrettet, skal du tænke bæredygtighed og digitalisering ind i din forretningsmodel.
Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens Finans den 27. april 2021.
Den første kop kaffe koster ingenting
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.
Er du interesseret i Business Model Canvas? Så kan du downloade den gratis her.