… hvis altså du bor i Danmark. Danske virksomheder er dygtigere end nogensinde før. Vi er klimabeviste, omstillingsparate og tager hensyn til samfundet og medarbejdere.
Ifølge den seneste analyse fra den schweiziske handelshøjskole Institute for Management Developments (IMD) er Danmark det mest konkurrencedygtige land ud af 63 lande fra hele verden. Danmark har dermed slået store nationer såsom Singapore og USA, efter at have bevæget sig fra en 8. plads til 1. plads siden 2018.
Den fine placering er et udtryk for, at vi har et velfungerende samfund med nogle stærke virksomheder – det vil vi gerne holde fast i. Derfor kan der være en fordel i at kigge lidt ind i styrkerne og svaghederne fra analysen, og se hvordan du som virksomhedsejer eller -leder kan bruge det til din egen fordel. Danmark scorer højt på flere parametre i rapporten, og jeg har udvalgt nogle stykker herunder som jeg uddyber sammen med nogle udfordringer der kan ligge i fremtiden.
Parathed til omstilling
Ifølge analysen, topper Danmark på det der kaldes “future readiness”, hvilket betyder, at vi er forberedt på disruption fremadrettet. Vores virksomheder er agile og gode til at tilpasse sig de forudsætninger, der nu en gang er og vil komme. At være fremtidsklar handler dermed om resiliens, hvilket indebærer det at være modstandsdygtig. Når en virksomhed formår at være dette, kan den modstå pludseligt opstået forandringer, og komme sig hurtigt igen efter en krise. Netop at komme sig efter krisen COVID-19 har bragt med sig, er også noget Danmark roses for i analysen.
For din og min virksomhed, afspejler den her parathed sig altså i, at vi skal kunne navigere i en foranderlig verden, og gerne altid være et skridt foran. Er du ikke et skridt foran, så hav i det mindste en plan for, hvordan din virksomhed skal handle i tilfældet af forskellige scenarier, der kan opstå. Det glæder en strategimand som mig, der altid prædiker om disruption og forandringer, at Danmark ligger i toppen på netop dette parameter. Det kan vi godt være stolte af – dét er god strategi!
Vi tager hensyn til klimaet og samfundet
Danmark får også en del ros for vores indsats inden for bæredygtighed, hvor vi har sat os nogle ambitiøse mål. Danske virksomheder er gode til at passe på miljøet og samfundet. Det er næppe en åbenbaring for nogle, at klima er kommet for at blive, og jeg mener personligt, at alle virksomheder bør inkorporere nogle af FN’s 17 verdensmål som en del af deres strategi. Det skaber værdi for virksomheden og samfundet.
Effektiviteten er i top
Endnu et af de parametre, der hiver Danmark til tops, som er værd at nævne, er ”business effiency” altså, virksomhedernes evne til at transformere materialer, arbejdskraft og kapital til et produkt eller en service. Uden den rigtige strategi, er det svært at være effektiv.
Udfordringer vi kan møde i 2022
IMD giver også nogle eksempler på udfordringer, Danmark og de danske virksomheder kan møde i 2022. Som ejer eller leder kan det selvsagt være relevant at være på forkant med disse. Her nævnes for eksempel, at der bør investeres i informations- og kommunikationsteknologi (ICT), hvilket også oftest er noget jeg personligt opfordrer virksomheder til at investere i. Investering i ICT indebærer blandt andet software, hardware og data. Særligt sidstnævnte er et område jeg brænder lidt for, fordi der ligger så mange muligheder i anvendelse af data rent strategisk. Der er virkelig mulighed for at skabe nogle konkurrencemæssige forspring og fordele for virksomheder. Det er næppe en overraskelse at teknologi og digitalisering er vejen frem – og desuden en af de områder Danmark også scorer højt på.
Til trods for, at Danmark får ros for den grønne indsats, anbefales det desuden af IMD, at vi har fokus på initiativer, der øger vækst inden for grøn omstilling med for eksempel uddannelse og R&D. Som virksomhed kan det altså være en fordel, at investere i udvikling af grønne løsninger, og generelt at investere i grøn omstilling. Dette kan blandt andet være gennem videreuddannelse af personale, eller ansættelse af nye med speciale inden for området. Videreuddannelse er netop også en af de ting, som Danmark scorer højt på i analysen – lad os fortsætte med det!
At være virksomhed i verdens mest konkurrencedygtige land stiller også krav til, at din virksomhed bør være den mest konkurrencedygtige sammenlignet med lignende virksomheder og konkurrenter i andre lande.
Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens finans.dk den 14. juli 2022.
Den første kop kaffe koster ingenting
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.