Vanskeligt spørgsmål?
Det volder tit vanskeligheder for virksomheder at svare på det – forholdsvis – enkle spørgsmål.
Spørgsmålet kan ikke besvares alene med en oplistning af alle de kompetencer virksomheden har eller hvad virksomheden formår. Spørgsmålet går også på hvad virksomheden er rigtig god til for at være en vindervirksomhed.
Det er vi er ude efter her er, at få fokus på hvor virksomheden gør en forskel i forhold til konkurrenterne. Vi taler om hvordan virksomheden kan tilfører sine kunder konkurrencemæssige fordele, og som dermed opleves som værdifuldt for kunden. Og er det værdifuldt for kunden så er det også muligt at have en sund virksomhed.
Med andre ord; hvad er jeres virksomheds kernekompetence?
Definition
Vinderstrategi A/S’ definition på en kernekompetence er:
”En virksomheds kernekompetence(r) er lige netop den kombination af færdigheder, viden og teknologier som gør det muligt for virksomheden at tilbyde en særlig fordel og værdi til kunderne.”
Vi tænker det ofte som en ”gryderet” hvor gryden fyldes med forskellige ingredienser i form af viden, færdigheder og teknologier. Når der efterfølgende spises af gryderetten er netop gryderettens gode smagsoplevelse et udtryk for lige netop den kombination som kan sammenlignes med en kernekompetence…
Vindervirksomhed? – Gratis værktøj til jer
Har I behov for et ”værktøj” til at vurdere om I har en kernekompetence er du velkommen til at skrive til Sanne Markwall på mail sanne@vinderstrategi.dk og du vil uden beregning få det tilsendt. (gældende indtil den 3. juli 2014)