Megatrends er kræfter i de eksterne omgivelser, som virksomheden ikke har indflydelse på, men som virksomheden kan vælge at agere på.

Vores definition herpå lyder:

”Megatrends er globale, vedvarende og makroøkonomiske kræfter, der påvirker erhvervslivet, økonomien, samfundet og den måde vi lever vores liv på. Og definerer dermed vores fremtidige verden og den forandring der venter”

Det er værd at huske på, at de ting vi ser som utænkelige i dag, måske ikke ligger så langt ude i fremtiden. Fx kan man finde artikler fra 1996 der indeholder en daværende forudsigelse om, at internettet ville blive et ”flop – men det der dengang var mest utænkeligt, er i dag et absolut must i samfundet.

Alle Vinderstrategi A/S’ strategiprocesser skræddersyes og tilrettelægges efter virksomheden situation og behov og derfor indgår der ofte et indlæg netop om megatrends i de strategiprocesser hvor det er relevant.

Læs mere om Vinderstrategi A/S unikke koncept Vinderstrategi® for udvikling af jeres næste strategi.

Vil du have mere inspiration til dit strategiarbejde? Så kig forbi vores YouTube kanal, hvor vi har mange videoer om strategi.