I det røde ocean slås virksomhederne med hinanden, så blodet billedligt flyder. I det blå ocean har virksomhederne skabt noget unikt, så de – i hvert fald for en periode – kan være på et marked uden konkurrenter.

Læs også “Kampen mod det røde ocean” for en uddybning af red ocean og blue ocean strategy.

De røde oceaner De blå oceaner
Konkurrence på pris og kvalitet Nye markeder uden eller med færre konkurrenter
Konkurrence på eksisterende markeder med ens produkter Fokus på unikke produkter og ydelser
Fokus på at slå konkurrenterne Andre kundeparametre end pris
Strategisk udvikling med fokus på optimering af eksisterende marked og ydelser Strategisk udvikling med fokus på innovation og nye veje

Blue Ocean-strategi bliver også bearbejdet i vores unikke koncept for strategiprocesser.

Hvis du interesserer dig for Blue Ocean-strategi? Så garanterer vi, at du også vil synes godt om vores nyhedsfeed. Nedenfor kan du tilmelde dig vores nyhedsfeed og få inspiration og tips til dit strategiarbejde.

Læs også “Kina som kopination eller blueocean”

I ”Strategi i vindervirksomheder” er der en omfattende uddybning af Blue Ocean-strategi.  Læs mere på side 145-150 og se en konkret case på side 150-155. Du kan downloade en gratis læseprøve og se om Danmarks mest solgte strategibog kunne være noget for dig.

Læseprøve – Strategi i vindervirksomheder

Psst… Du kan finde mere gratis viden om strategi her i form af værktøjer, videoer, og artikler om virksomhedsstrategi.

Du kan også følge os på LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram og YouTube hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.