Ledelsens valg af retning for virksomheden, hvor ledelsen har udviklet et mentalt billede af en mulig og ønskværdig fremtidig position. Det afgørende i udviklingen er, at visionen udtrykker en realistisk, troværdig og attraktiv fremtid for organisationen – en fremtid, der på afgørende områder er bedre end den nuværende.

Ofte anvendes disse punkter til at vurdere kvaliteten af en vision:

  1. Forståelig: enhver skal umiddelbart kunne forstå visionen – og få et gys.
  2. Udsyn: Hvilken forestilling om fremtidens udvikling er bygget ind?
  3. Spændvidde: Hvor bred er visionen i forhold til de forandringer, der vil komme til at ske i branchen og samfundet?
  4. Unik: Er der nogen overraskelseselementer i visionen – hvor er den unikke opfattelse af fremtiden?
  5. Ultimativ: Visionen bør formuleres som en ultimativ eller endelig ”sol”, som alle kan stræbe efter; visionen bør fortælle om lederens mentale billede af fremtiden, der på afgørende punkter skal være bedre end den nuværende situation.
  6. Handlekraft: Visionen bør vise en tæt kobling til virksomhedens markedsmuligheder og dens kernekompetencer, der jo på denne måde skal være identificeret.

Populært sagt skal en vision sikre, at bl.a. kunder og medarbejdere higer efter at være en del af rejsen. Og samtidig skal visionen bruges så medarbejderne der har flere projekter liggende på skrivebordet, men ikke kan nå dem alle, selv er i stand til at prioritere disse ud fra, hvad der bedst hjælper på rejsen mod visionen.

Se og hør strategiekspert Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortælle hvad en vision er samt hvorfor det er vigtigt at have en god vision.

Hvad er en vision?

Se side 310-311 i ”Strategi i vindervirksomheder”

Se konkret case side 343 i ”Strategi i vindervirksomheder”

Hvad skal en virksomhed med en vision?