Jeg har lige haft fornøjelsen af at opleve flyselskabet Norwegians CEO Bjørn Kjos. Og udtrykket fornøjelse er ikke en kliche i denne sammenhæng.
Bjørn Kjos har jeg altid betragtet som lidt af excentriker, der på samme tid er både finurlig og provokerende. Bjørn Kjos fortalte, hvordan Norwegians under hans ledelse er blevet til Skandinaviens næststørste luftfartsselskab og i dag råder over 46 flyvemaskiner og flyver til 93 destinationer. Virksomhedens vækst er drevet ud fra en mission om ”affordable flights for everyone”.
Den store vækst i flyvemaskiner forklarede Bjørn Kjos med, at da flyselskabet ramte deres første priskrig gik Kjos til sin bestyrelse og sagde, at det tvang dem til at nedsætte omkostninger og for at nedsætte omkostningerne var det nødvendigt med flere passager. Og for at kunne løse dette var det nødvendigt med flere fly… Og der kom flere priskrige – og hver gang gik Kjos til bestyrelsen og sagde – at det tvang dem til at nedsætte omkostningerne og for at nedsætte omkostninger var det nødvendigt…
Et noget spændende strategisk tankesæt. Måske andre virksomheder i andre brancher kan have glæde af denne vildskab!
Og det største luftfartsselskab i Skandinavien? – ja det er selvfølgelig SAS. Og hver gang SAS blev omtalt lyste Bjørn Kjos op i et stort smil. Til sidst satte han ord på: hellere have en dårlig konkurrent end ingen konkurrent. I sidstnævnte tilfælde inviterer det bare nye aggressive og dygtige indtrængere ind på banen…