Dalai Lama skulle engang have udtalt disse ord. Der er desværre alt for få virksomhedsledere og bestyrelser, der forfølger dette tankesæt når det gælder strategiarbejde i virksomheder.
Det er nødvendigt at se strategi-arbejdet som et spil. Og dernæst forhold sig til om spillet skal spilles bedre eller helt anderledes.
Hvis det er det sidste som er målet, er det vigtigt, at præcisere, at så skal der også tænkes anderledes. Alt for mange tager det udgangspunkt for strategiarbejdet, at der er tale om et spil med sine faste og ufravigelige regler. Og at det er indenfor disse regler, at spillet skal spilles. Som om det er et skakspil med et sæt at regler, som skal overholdes.
Strategi har naturligvis mange lighedspunkter med et skakspil. Men det har også en betydelig forskel, som for få tænker over. I den virkelige verden ikke er der ikke et sæt særlige regler (udover de lovgivningsmæssige!) som gælder når det kommer til virksomhedens strategi. Det er vores erfaring i Vinderstrategi A/S, at virksomhederne får meget glæde af at tænke på, at opstille sine egne regler. Og dermed skabe helt nye forretningsmodeller.
Nogle kalder det innovation.
Og en forudsætning herfor er, at forstå at vi tager del i et spil – og at vi selv kan opstille reglerne. Tænk hvor mange muligheder det giver!