G4Ss planlagte køb af ISS har i de sidste dage fyldt meget i mediebilledet. Der har endda været spekulation, om hvorvidt administrerende direktør Nick Buckles og bestyrelsesformand Alf Duch-Pedersen kan blive på deres poster. Postyret skyldes, at en del af 4GS store aktionærer er meget uenige med ledelsen, om hvorvidt det planlagte opkøb er en god beslutning for andre end ledelsen selv.


Mads E. Gensman fra Parvus Asset Management udtrykker det således til Jyllands-Posten Erhverv:


                          ”Planerne om at købe ISS har afsløret store forskelle på, hvad ledelsen vil, og hvad aktionærerne vil. Her er man nødt til at huske på, at det trods alt er os ejere, der i sidste ende bestemmer.” (Tirsdag d. 25. oktober 2011 side 4)

 

Vi kan jo stille spørgsmålet om hvorvidt G4S har afklaret ejer og lederes præferencer i deres grundlæggende strategiarbejde og de dermed har en klar strategi for hvordan ledelsen skal handle og agere i sådanne situationer? Årsagen til at vi stiller dette spørgsmål er, at vi har erfaring for at alt for mange virksomheder glemmer denne vigtige faktor i deres strategiarbejde. Sådanne uenigheder kan nemlig meget let skyldes at ejere og ledere naturligt har forskellige interesser og prioriteter, i kraft af at de er forskellige mennesker og at de er i forskellige situationer. Problemer der opstår som følge af sådanne forskelle kaldes agency problemer af teoretikere og er langt fra ualmindelige. Vores erfaring er, at disse udfordringer er en nødvendig konsekvens af situationer, hvor ejer og leder ikke er samme person. Spørgsmålet er derfor ikke, om virksomheder kan slippe af med de problemer som kommer af forskellige præferencer, men hvordan virksomhederne, lederne og ejerne kan undgå, at problemerne bliver så store at drastiske handlinger er nødvendige.


Mange midler er gennem tiden blevet foreslået og afprøvet. Disse inkluderer blandt andet profit sharing, aktieoptioner, mere kontrol med ledelsen og lovgivning. Alle har de løst nogle problemer og samtidig skabt andre. Det er vores erfaring, at med et meget simpelt første skridt kan virksomhederne nå langt: At basere strategiarbejdet på ejer og lederes præferencer. Hvis du formår at få involveret ejer og ledelsen i en tidlig og klar strategisk forventningsafklaring, kan dette forhindre alvorlige udfodringer senere i virksomhedens liv.


Og det er uanset om det drejer sig om risikostyring i Danske Bank, internationalt samarbejde i DSB, opkøb i G4S eller om lignende problemer i danske virksomheder.