Når strategien bearbejdes og skal formuleres er det fristende at skyde med spredehagl. Der er mange produkter, kundesegmenter, mange nicher og mange vækstmuligheder der virker attraktive. At vælge dem alle virker som det sikre valg, i stedet for at satse virksomhedens fremtid på nogle få. Konsekvensen af en sådan strategisk spredning er dog oftest middelmådighed på alle områder, da der ikke er ressourcer til andet.

 I Vinderstrategi A/S ser vi svære fravalg som intet mindre end en strategisk nødvendighed. De kræver mod og handlekraft hos ledelsen, men svære fravalg skaber skarpt fokus, både i brug af virksomhedens ressourcer og blandt virksomhedens medarbejdere. Med skarpt fokus er det blandt andet mindre sandsynligt at medarbejdernes arbejdsindsatser modvirker hinanden og større sandsynlighed for at ambitiøse mål nås

Det er dog ikke kun os der lægger vægt på de svære fravalg. Strategi-tænkere fra Michael Porter i 80’erne til Peter Killing i dag har forsøgt at udarbejde strategi-værktøjer til formålet. I praksis kan det dog være svært at få det gjort.

 Et eksempel på hvor svært det kan være er Vestas brug af Killing’s Must-Win Battles (MWBs) i 2008 – set i det offentligt tilgængelige Vestas Inside blad (side 10 – 12) for Vestas medarbejdere. På trods af Killings anbefaling af max 3-5 Must-Win Battles har Vestas formuleret 12 Must-Win Battles. De har altså brugt et strategi-værktøj hvis formål er at skabe fokus, dog har det øjensynligt været for svært at vælge fra, så Vestas er endt med cirka tre gange så mange mål som anbefalet. Deres mål lyder prisværdige, men skarpt fokus bidrager de i hvert fald ikke til.

 For virksomheder med større konkurrenter, har vi erfaring med at fravalg kan være specielt vigtige, da virksomheden uden fokus ofte ikke formår at blive konkurrencedygtige. De små vinder kun, hvis de formår at fokusere brugen af deres ressourcer og/eller markedsmuligheder på en måde, der gør dem bedre til nogle få ting, end selv de store er.

 Det er måske værd at huske på, næste gang du og din virksomhed står over for et svært valg.