Innovation har siden 90-erne været et populært ord blandt de forskere og forfattere, der interesserer sig for succesfulde virksomheder. Hvis man skal tro guruerne afhænger Danmarks økonomiske fremtid udelukkende af vores viden og evne til at nytænke. Overdrivelse af de positive konsekvenser af innovation, har for mange mennesker dog fået innovation til at lugte lidt af ”blå stue” og mangel på seriøsitet. Dette er forståeligt nok, men også ærgerligt. Vores erfaringer viser at, selv om innovation bestemt ikke er nok til at sikre en virksomheds succes, er dens fravær nok til at sikre at virksomheden i hvert fald ikke fører an i sin branche.

Definition:

Innovation = kreativitet + kommercialisering 

At være innovativ kræver ikke, at du og virksomheden er vildt kreative, men blot at du har modet til at tænke nye tanker og prøve nye tilgange til udfordringer og muligheder. Dette kan gøres både på et strategisk niveau og på et praktisk niveau. Begge kan skabe værdi på sin egen måde. Den første ved at ændre hvad du gør og den anden ved at ændre måden hvorpå du gør det.

På det strategiske niveau kan innovation fx resultere i en ny tilgang til hvordan du tænker på din virksomhed. Måske kan du sælge til helt andre kunder end du gør nu? Måske kan du sælge helt nye produkter til dine nuværende kunder? Eller måske kan du gøre noget helt tredje hvis du formår at erhverve dig nogle vigtige ressourcer eller kompetencer?

På det praktiske niveau kan innovation betyde, at du er villig til at afprøve nye måder at gøre tingene på. Fra universiteter og uddannelsesinstitutioner i ind- og udland kommer der fx konstant nye ideer til hvordan landbrug kan drives bedre. Nogle af disse ideer er umiddelbart gode, andre er måske ubrugelige. Måske har du selv ideer til hvordan driften af dit landbrug kunne forbedres, men er bare ikke helt sikker. For at være innovativ på det praktiske plan behøver du ikke at omlægge hele driften på en gang. Du kan nemt eksperimentere på en mindre skala, indtil du har overbevist dig selv om at det virker – og set beviser herfor. Måske kan du fx prøve at pløje et stykke af en mark mere overfladisk end normalt? eller måske kan du prøve en hektar af en ny sort?

Eksempel på strategisk Innovation:

Frederiksdal Gods 

I Vinderstrategi A/S arbejder vi blandt andet med Frederiksdal Gods i Harpelunde på Lolland. Her har godsejer Harald Krabbe formået at omlægge produktionen ved at lade et fællesskab af naboerne håndtere markdriften og selv fokusere på kirsebær avl og produktion af kirsebærvin. Ideen er at producere kirsebærvin af meget høj kvalitet og Harald har i de seneste år haft stor succes dermed. Vinene har fået gode anmeldelser og bliver allerede forhandlet i en lang række butikker landet over. Efter Danmarks produktion af kirsebærvin næsten helt forsvandt til udlandet, er det således lykkedes denne strategisk innovative lille virksomhed at tænke dansk vinproduktion på en helt ny måde. 

Uanset hvilken type af innovation der appellerer mest til dig, er det vigtigt at huske at innovation er næsten umulig at diktere udefra. Det er dig der kender din virksomhed bedst og det er derfor også dig der bedst kan se hvilke ideer der har potentiale og hvilke ideer der ikke har en chance. Ansvaret for innovation i din virksomhed ligger hos dig som leder og dine medarbejdere. Det er derfor nok værd at huske, at hvis du ikke sørger for at være foran, så er I bagud.

 

Denne blog er bragt i AGRAR+ den 15. juni 2012.

AGRAR+ er et helt nyt digitalt magasin, som leverer den seneste og bedste baggrundsviden til den moderne og fremsynede landmand – uanset om det er inden for plante-, svine- eller kvægavl. AGRAR+ leverer relevant inspiration gennem de mange faglige artikler, test af maskiner, flotte fotos, videoklip og links til relevante hjemmesider.
Med AGRAR+ får du adgang til et helt nyt og imponerende univers af viden til fremtidig vækst!