Entrepreneur Of The Year 2012 blev kåret af Ernst & Young i Bella Centeret, den 22. november 2012.
Kåringen baseres på en lang række analyser samt interviews og det er meget interessant læsning. Udover det positive i, at antallet af vækstvirksomheder der opfylder Ernst & Youngs krav for at være en vækstvirksomhed er steget eksplosivt siden sidste år (53 %), så afdækker fokuseringen på virksomhederne også et interessant top-præstationsmønster.
Det er måske værd at nævne, at for at være vækstvirksomhed (jf. Entrepreneur Of The Year 2012) skal der være tale om en solid virksomhed, der bl.a. opfylder krav om minimum 20 ansatte, vækst i ansatte og bruttoavance og (naturligvis) positivt resultat og egenkapital.
Mange danske virksomheder kan have glæde af, at aflure top præstationsmønsteret og se vækstvirksomhederne som egentlige rollemodeller.
Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortæller i Berlingske Business magasin den 22. november 2012, at:
”entrepreneur-vinderne med fordel kan optræde som rollemodeller for andre virksomheder, netop fordi de arbejder seriøst med strategi og dermed i vid udstrækning har fundet frem til en unik markedsposition.”
Analysen afdækker bl.a., at 95 % af alle vækstvirksomhederne har en strategiplan! Og 62 % af vækstvirksomhederne har professionelle bestyrelsesmedlemmer med i bestyrelsen.
Mikael Vest, Vinderstrategi A/S fortæller endvidere i Berlingske Business magasin den 22. november 2012:
”Det er opmuntrende, at de danske vækstvirksomheder arbejder så meget med strategisk differentiering, som vi kan se i analysen. De har fundet kunder globalt, som de vil være noget for. Det lyder enkelt, men det er meget sværere, end det lyder”
Analysen viser også, at vækstvirksomheder i dag har fokus på tre succes-parametre der er afgørende for virksomhedens positionering og konkurrenceevne. Disse er:
- De rigtige medarbejdere
- Strategisk differentiering
- Innovation
De rigtige medarbejdere er topscorer og ses som afgørende for succes, fordi viden i dag er et konkurrenceparameter, og det er svært at kopiere en organisations talentmasse. Analysen viser, at 87 % af de nominerede vækstvirksomheder mener de har opnået deres placering i markedet, ved at tiltrække de bedste medarbejdere.
En af årsagerne til at vækstvirksomhederne har klaret sig godt igennem krisen er, at de har en solid business case og har tilpasset sig den økonomiske situation gennem kapacitetstilpasninger, innovative tiltag og andre optimerende tiltag.
Det er i øvrigt tankevækkende, at parameteret der hedder ”Vi har lavere priser end konkurrenterne” kun scores af under 20 %, hvilket betyder, at prisen ikke har det store fokus. Hvor de tre førnævnte forhold bliver prioriteret højt og faktisk scoresaf mere end 80 %. Det vil sige pris som konkurrenceparameter er ikke er det afgørende og med andre ord prioriteres pris lavt i forhold til at fx at opbygge en strategisk positionering (differentiering).
Det er vores erfaring, at de virksomheder der overlever, er dem der har konkurrencefordele. Derfor er det vigtigt at samle virksomhedens kræfter omkring dens kernekompetencer og ikke sigte for bredt. Det er vigtigt at rette fokus ind og skabe en strategisk differentiering, for at skabe og bibeholde en konkurrencemæssig fordel. I dag sker udviklingen så hurtigt at det er nødvendig med innovation for ikke at blive udkonkurreret og gerne innovation der ikke bare skaber konkurrencefordele, men vedvarende konkurrencefordele – fra tilpasning til forandring. Denne innovation afhænger af virksomhedens medarbejdere og deres kompetencer, så derfor bliver medarbejderne vigtige for virksomhedens overlevelse. I takt med at en virksomhed vokser danner den en unik kultur samt et netværk der kan være umuligt for andre at imitere og kan give virksomheden en fordel. Ligeledes kan medarbejderne besidde viden der ikke kan ekspliciteres (anvendes af andre) eller er afhængig af den enkelte virksomheds kontekst, og derfor også er svær for andre at kopiere.
Nogle skaber fremtiden – det gør disse vækstvirksomheder!