Torsdag den 4. april 2013 bragte DAGBLADET Sjællandske denne klumme af Mikael Vest, Vinderstrategi A/S.

Klummen er også gengivet nedenfor:

Der er heldigvis danske virksomheder, som af forskellige årsager stadig har produktion i Danmark. Mange produktionsvirksomheder har flyttet deres produktion til udlandet for at være tættere på kunderne, opnå lavere produktionsomkostninger (arbejdslønninger) eller være tæt på råstoffer.

Blandt de virksomheder der endnu har produktion i Danmark er der set en stor lyst til at ændre og tilpasse deres forretningsmodel, så produktionen i Danmark bliver en konkurrencemæssig fordel og ikke en ulempe. Nogle er gået i retning af en mere éntydig specialisering, hvor kunderne efterspørger virksomhedens spidskompetencer og hvor selve produktionsprisen ikke er den afgørende faktor. Andre har automatiseret deres virksomhed i en sådan grad, at den geografiske placering er underordnet set i forhold til lønningsniveauer.

Og nu ser vi en tendens til, at danske produktionsvirksomheder er i gang med at transformere sig hen imod at være en servicevirksomhed mere end en produktionsvirksomhed. Begrebet kaldes ”servitization” og blev beskrevet i 1988 af Vandermerwe og Rada som: ”værdiskabelsen ved sammensætningen af produkter og services, der møder kundens behov, i en samlet værdipakke”

[1]. For mange af disse virksomheder har service typisk været anset som en tidsrøver og noget, som bare skal overstås. Det vi ser nu er, at en række traditionelle produktionsvirksomheder sammenkæder produktion og services i en samlet løsning til kunden.

Det giver en række fordele:

1)       De inkluderede services skaber værdi for kunden og derfor bliver det muligt at få betaling for disse services

2)       Fokus flyttes fra pris til andre parameter – fra enkeltkomponenter til en samlet løsning (af kunden behov)

3)       Stærkere relation til kunden på grund af individuelle tilrettelagte løsninger samt en løsning der baserer sig på et længerevarende samarbejde i form af lange garantiperioder, serviceaftaler osv.

4)       Det bliver sværere for konkurrenter at kopiere løsningen og konkurrere, da løsningen indeholder flere komponenter som ikke umiddelbart kan sammenlignes

Vi synes det er både sjovt og interessant at ”bygge” forretningsmodeller sammen med en række produktionsvirksomheder. Forretningsmodeller, der inkluderer servitization, som en vedvarende konkurrencefordel og som er katalysator for stigende profit.  Og vi er fuldt overbeviste om, at vi om nogle år for alvor støder på virksomheder som har opnået succes hermed.

Og samtidig har vi i den mellemliggende periode ikke kun bevaret, men også etableret en række nye danske arbejdspladser.


[1] T.S. Baines, H.W. Lightfoot,  O. Benedettini, J.M. Kay (2009), ”The servitization of manufacturing: A review of literature and reflection on future challenges”, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 20 Iss: 5 pp. 547-567, page 8.