FAQ - spørg om strategiHvordan bliver vi skarpe på vores overordnede strategi for virksomheden når vi har flere forskellige aktiviteter?

Det er et spørgsmål vi ofte møder indledningsvis i vores dialoger med CEO’er og bestyrelsesmedlemmer i mellemstore og større virksomheder.

Vores erfaringer viser at udfordringen består i, at det vi kalder ”virksomheden” egentligt er en ”virksomhed bestående af flere virksomheder”. Derfor er det vigtigt, at få styr på begreberne.

Den letteste vej er at fastslå, at vi har med en ”koncern” at gøre. Koncernen er i vores optik kendetegnet ved, at den består af mindst 2 forskellige virksomheder med forskellige aktivitetsområder. Koncernselskabet bliver oftest betegnet som moderselskabet og de underliggende aktiviteter/virksomheder som datterselskaber (i hvert fald i juridisk og regnskabsmæssig forstand).

Når vi taler om at koncernen skal have styr på sin overordnede strategi har forfatterne bag balanced scorecard Kaplan og Norten defineret en koncernstrategi til at være:

”Hvordan virksomheden har til hensigt at skabe større værdi på basis af sin samling af forretningsenheder, end hvis enhederne opererede uafhængigt af hinanden med hver sin kapital- og styringsstruktur”

Denne definition får den praktiske betydning, at koncernstrategien skal beskrive hvorfor moderselskabet er den bedste ejer af det enkelte datterselskab. Og det er et meget væsentligt element at have i fokus når vi taler om koncernstrategi.

For at blive endnu mere skarp på koncernstrategien er det vores erfaring, at det også er vigtigt, at sikre at koncernstrategien giver svaret på:

  • hvor koncernen helt overordnet ønsker at drive forretning?
  • hvordan koncernen vil udvikle og koordinere porteføljen af aktiviteter(datterselskaber)?

Den bedste måde at præsentere resultatet af disse overvejelser på er, at beskrive koncernstrategien ud fra følgende områder:

    Koncernstrategi

 

 

 

Hvis ovenstående forekommer krævende og måske endda svært er der ikke noget at sige til det. For der er mange elementer at holde styr på..

Og det er måske derfor, at forholdsvis få danske virksomheder forholder sig til hvad der egentligt er deres ”koncernstrategi”.

I hvert fald er det forholdsvis begrænset hvad bl.a. de børsnoterede virksomheder skriver om deres egen koncernstrategi. Nogle skriver måske ikke så meget fordi de ikke har ”behov” for at dele disse oplysninger, og andre gør det måske ikke fordi der ikke er noget svar på de overordnede spørgsmål…

Det er vores erfaring, at de CEO’er og bestyrelsesmedlemmer der sætter fokus på koncernstrategien og får stillet og besvaret nogle af de spørgsmål, som vi har berørt her har meget mere fokus på værdiskabelse end dem som ikke gør. Og fokus skaber resultater!

 

Denne blog er også udgivet på JP.dk.