Forretningsmodel - The gamechangersFor kort tid siden var Vinderstrategi A/S på skolebænken hos en af verdens største strategiske tænkere, Peter Fisk.

Peter Fisk er bestseller-forfatter til “”Gamechangers: Creating Innovative Strategies for Business and Brands”. Han er grundlægger og CEO for GeniusWorks, der har speciale i innovativ vækst, og er gæsteprofessor for strategi, innovation og marketing hos IE Business School. Han er med i den prestigefyldte “Thinkers 50 Guru Radar”.

Ambitiøst uddannelsesforløb

Dagene blev afviklet hos IE Business School i Madrid, Spanien, og skolen er flere gange kåret som Europas bedste business school og rangerer konsekvent i top 3 af de europæiske rangeringer over uddannelser for executives.

Besøget hos IE Business School er en del af et samlet executive uddannelsesforløb tilrettelagt og gennemført af Nordic Executive Academy (NEXAMY). Og har indtil videre også omfattet et 3 dages forløb i ”design tænkning” hos Hasso-Plattner-institut i Potsdam, Tyskland.

Vær gamechanger!

Det må være parolen som står klarest efter disse dage.

”Gamechangers” er et begreb anvendt og udbredt af Peter Fisk. Mere præcist handler det om at skabe innovative forretningsmodeller som drivkraft for vækst.

Og når vi taler innovation i forbindelse med gamechangers bliver det dejligt konkret hvad der menes med det.

En gamechanger ændrer markedet

En gamechanger er en virksomhed som ændrer den måde et marked fungerer på.

Det er vores erfaring, at etablerede spillere har svært ved at ændre spillets regler fordi de enten ikke ser mulighederne og/eller fordi det ofte stiller krav om kannibalisering af eksisterende forretning.

Når det kommer til gamechangers kan det være helt ny-etablerede virksomheder eller etablerede virksomheder. De etablerede virksomheder som bliver gamechangers kommer ofte fra andre industrier. De har re-defineret det marked, som de har afsæt fra og har nøje fokus på at løse et problem for en kundegruppe eller hjælpe kundegruppen til at opnå et ønske de har.

De matcher med andre ord kundens behov for at få udført et ”job” og med deres egne unikke service, koncepter og produkter sikrer de dette.

Forretningsmodel 10 times – not 10%

Når der skal forretningsudvikles og forretningsmodellen skal forandres er det en god idé at lade sig inspirere af andre bl.a. Alpabet (Google).

Hos Alphabet udfordrer de sig selv når nye forretninger overvejes. Det er ikke nok, at ideerne kan forbedre et eller andet med 10%. Tiltaget skal give en effekt på 10 gange nuværende niveau!

120 gamechangers

Peter Fisk har udarbejdet en liste med 120 virksomheder inden for 12 forskellige brancher, som Peter Fisk mener alle er kendetegnet ved at være gamechanger. Se Peter Fisks liste her:

Forretningsmodel - The gamechangers

 

Hvilken branche er vi i?

Vi har tidligere i en række blogs stillet skarp på hvordan virksomheder kan ændre spillets regler. bl.a. ved at spørge sig selv om hvilken branche virksomheden egentlig er i?

Og en anden blog fokuserer på hvordan teknologi forandre hele brancher og stiller en række spørgsmål som I som virksomhed kan forholde jer til. Se mere om hvilken branche virksomheden er i.

Når dagen er omme handler det i bund og grund om at have et unikt tilbud til kunden.

Kan jeres virksomhed blive en gamechanger?

Stop med at tænke tilpasning. Start med at tænke som en gamechanger. Tænk i forandringer. Og tag fat i Vinderstrategi A/S når du ønsker at drøfte hvor dine vækstmuligheder ligger og hvordan du bliver en gamechanger.

Vi tager gerne udfordringen op og synes nemlig det er spændende at udvikle gamechangers. Derfor tager vi gerne en uformel drøftelse heraf :-)