Omnichannel er et relativt nyt begreb. Alligevel har du sikkert selv stiftet bekendtskab med effekterne af omnichannel, når du har søgt efter et bestemt produkt på internettet og været på forskellige hjemmesider uden held.
Til sidst vises en bannerannonce med præcis det produkt du søger – herligt!
Men det er heller ikke verdens største overraskelse, da de fleste i dag er klar over, hvor dygtige mange virksomheder er til at bruge den data, som forbrugerne efterlader på internettet.
Heldigvis er brugen af data ikke forbeholdt internetbaserede virksomheder.
De fleste fysiske butikker har i dag kombineret sin forretning med webshops, men kommunikationsmulighederne udnyttes sjældent til fulde. De mange data, som forbrugerne efterlader sig på internettet, kan bruges, når selv samme kunde henvender sig i en butik.
I stedet for at bruge de første minutter med kunden på at indsnævre, hvilke produkt kunden søger, og hvilke egenskaber kunden ligger særligt vægt på, kan man i den fysiske butik hente mønstre fra internettet og målrette kommunikationen mod de produkter, som kunden allerede har vist interesse for på internettet.
Det er blot et af mange eksempler på markedsføring med udgangspunkt i begrebet omnichannel, som dækker over en sammenhængende kommunikation, hvor flere kanaler kombineres til at skabe en kommunikation særligt målrettet den enkelte kunde.
Ja tak – kontakt mig for en endnu skarpere strategi og endnu bedre udnyttelse af de strategiske muligheder i forhold til omnichannel.