CSR strategiDet giver mening at tage højde for virksomhedens CSR strategi, når den overordnede virksomhedsstrategi skal udvikles. Ikke alene fordi det er prisværdigt at gøre, men fordi det også kan betale sig for din virksomheds top- og bundlinje.

Corporate Social Responsibility (CSR) kan oversættes til virksomhedens sociale ansvar og er udtryk for initiativer, hvor virksomheden tager hensyn til alle sine interessenters behov. Det betyder oftest at tage højde for virksomhedens medarbejdere, dens lokalsamfund og miljøet.

CSR er i mange år blevet betragtet som et midlertidigt ”modefænomen”, fordi det blev dyrket af filantroper, der ikke tog hensyn til virksomhedens kerneforretning. Derfor regnede mange med at CSR efter nogle få år i høj kurs ville forsvinde lige så stille og roligt ud af virksomhedernes og samfundets fokus.

Det har dog vist sig at CSR strategi giver så meget forretningsmæssig mening at indtænke i virksomhedens strategi, at vi godt kan regne med at begrebet er kommet for at blive.

CSR bygger i sin kerne på en række aktiviteter, der hæver sig over det ansvar som loven pålægger virksomheden. Det er vigtigt at bemærke, at CSR ikke længere alene er filantropi, hvor virksomheden er godgørende uden at tage højde for sin kerneforretning. I dag er CSR en vigtig del af strategien, der rent faktisk kan bidrage til at virksomheden opnår én eller flere konkurrencefordele. Når strategien bliver udviklet skal CSR indtænkes, fordi det betaler sig for virksomheden.

Læs mere om, hvorfor CSR strategi skal knyttes til kerneforretningen i vores blog-indlæg om hvad Uber kan lære af et vaskeri.

CSR er mere populært end før, og ved at forholde sig til det og tage ansvar kan virksomheden kommunikere til omverdenen at den forbedrer vores alles situation. En af de umiddelbare fordele af en god CSR-strategi er , at den giver virksomheden en goodwill-buffer.

Når virksomheden også lader CSR-strategien komme til udtryk igennem sine produkter, øger det værdien af disse. Først og fremmest gør det kunderne trygge, idet de ønsker at handle med ansvarlig leverandør. Dernæst hjælper CSR virksomheden med at differentiere deres produkt og flytte kundens fokus fra produktets pris over på den værdi, der er blevet tilknyttet produktet.

I Vinderstrategi A/S har vi af flere omgange arbejdet med virksomheder inden for både fødevare- og modebranchen, hvor CSR og forretningsmæssig værdiskabelse går hånd i hånd, fordi et fokus på eksempelvis dyrevelfærd, ordentlige arbejdsforhold i forsyningskæden samt miljøvenlig produktion harmonerer med tidens trends og forbrugerefterspørgsel.

På samme måde som CSR er med til at skabe værdi udadtil, er det også med til at gøre det indadtil. De fleste medarbejdere finder større mening i at arbejde for en virksomhed de ved sætter et positivt aftryk i verden.

En god CSR-strategi tiltrækker og fastholder kvalificerede medarbejder. Det gælder særligt for den yngste generation på arbejdsmarkedet, de såkaldte ”millenials”, der har en stærk præference for virksomheder, der forpligter sig selv til at give noget tilbage til samfundet.

Det er ikke en tilfældighed at de fleste succesrige virksomheder, har gjort meget ud af deres CSR-strategi. De gør det måske delvist for at gøre godt – men der er ingen tvivl om at det også hjælper dem med at tjene penge.

Når vi italesætter CSR over for de virksomhedsledere, vi samarbejder med, støder vi ofte på overraskelse over, hvor forholdsvist ukompliceret, det kan være at implementere en CSR strategi, der er forretningsmæssigt givtigt.

En IT-virksomhed – eller en virksomhed med en stor IT-funktion – kan eksempelvis have stort gavn af at samarbejde med autister i forbindelse med software test. Videnstunge virksomheder kan ofte skabe værdi ved at samarbejde med uddannelsesinstitutioner. Derudover findes der en lange række af virksomheder der kan skabe store besparelser i både omkostninger og CO2-udledning, hvis de fik optimeret deres energiløsninger. Alt sammen noget som i bund og grund handler om CSR.

Alle virksomheder har en værdi at hente i relation til CSR – både internt og eksternt – hvis CSR indtænkes på den rigtige måde i den overordnede strategi. Så spørgsmålet, I med fordel kan stille jer selv, er: Har I råd til at lade være?

Har du spørgsmål eller kommentarer til ovenstående? Eller har du brug for nyt input til dit strategiarbejde ? Så kontakt os her for en uforpligtende snak, eller følg os på Facebook eller LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.