Airbnb - Forretningsmodel

Airbnb mødtes med skatteministeren samme dag, som Uber meddelte at de gik ud af det danske marked. Hvorfor? Jeg tænker, at det var for at undgå at lide samme skæbne som kørselstjenesten.

Uber, Airbnb og GoMore er blandt de mange eksempler på at deleøkonomi er en del af det fremtidige marked. Vi kommer med andre ord ikke udenom at tænke deleøkonomi. Dog skiller Airbnb sig ud, da de tilsyneladende gør det anderledes, ved at indgå særlige partneraftaler.

Airbnb og SKAT meldte i forrige uge ud, at de har indgået et nyt partnerskab. Dette går ud på, at Airbnb vil tilbyde deres brugere, at man kan indberette sin indtjening direkte i en app. En win-win situation for både SKAT og Airbnb. SKAT får indkasseret sine økonomiske tilgodehavender, og Airbnb gør det nemt for deres kunder, bliver vellidt af staten, og styrker samtidig chancerne for at vækste yderligere på det danske marked.

Det har taget Airbnb noget tid at få denne alliance-løsning tænkt ind i deres forretningsmodel efter snart 10 år i Danmark. På denne måde undgår de måske at skulle betale brugerens bøder, ligesom Uber.

Var det måske dér Uber gik galt i byen? Fejlede de i ikke at indtænke staten som samarbejdspartner i deres forretningsmodel? Havde Uber været her i dag, hvis de havde gjort Airbnb kunsten efter, og haft et lignende partnerskab?

Generelt skal en virksomheds nøglepartnere, som er netværket af leverandører, kunder og samarbejdspartnere, tænkes ind i forretningsmodellen. Jeg møder dog mange virksomhedsledere på min færd rundt omkring i landet, som undervurderer værdien i at indtænke potentielle strategiske alliancer i deres forretningsmodel. Disse alliancemodeller kan enten bane vejen eller forhindre en virksomheds fremtidig position i markedet. Endnu vigtigere bliver det derfor også, at indtænke ”partnerskabet” med staten, når et nyt marked som deleøkonomi opstår.

I dette tilfælde fører det til nye forretningsmodeller, hvor strategiske partnerskaber med samfundsaktører og staten, er nøglen til succes.

Hvorfor lide under samme skæbne som Uber? Hvad kan man miste ved at være proaktiv og tænke i nye baner, når man udforsker fremtidige samarbejdspartnere? Om det er staten eller de ”nye drenge” i klassen, som udvikler en ny ide i garagen, der vil disrupte netop din branche, så er det en god idé at lade radaren scanne mulighederne igennem.

Uber fejlede, Airbnb samarbejder (i sidste øjeblik) og GoMore er den nye deleøkonomiske darling. I regeringens rapport ”Deleøkonomien i Danmark” fremhæves GoMore som case-eksempel gang på gang. Så det er måske en god ide at lade sig inspirere af deleøkonomiens spillere, og indtænke partnerskaber i sin forretningsmodel.

Denne klumme er også givet på Finans.dk den 27. oktober 2017.

Har du brug for input til hvordan du tænker strategiske alliancer ind i din forretningsmodel? Så kontakt os her for en uforpligtende snak, eller følg os på Facebook og LinkedIn, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.