Strategi

V.Å. Gram A/S er en produktionsvirksomhed, som er specialiseret i komponenter, der styrker arbejdsmiljøet. I flere år har V.Å. Gram A/S selv stået for udviklingen af virksomhedens strategi, men grundet stigende globalisering og konsolidering på markedet, nåede V.Å. Gram A/S frem til beslutningen om, at der var brug for en sparringspartner til virksomhedens strategiarbejde:

V.Å. Gram A/S har altid formået at levere stabil vækst, men i takt med stigende globalisering på markedet måtte vi indse, at vi stod overfor en række udfordringer, vi havde brug for hjælp til at løse […] Omsætningen og indtjeningen i sig selv var fin, men ting der står i stampe for mig, er lig med afvikling. Der skulle ske noget nyt – noget nyskabende og innoverende. Der skulle ske fremskridt,” fortæller administrerende direktør Morten Gram.

Arbejdet med strategi blev opdelt i tre faser. I første fase analyserede vi sammen med V.Å. Gram A/S virksomhedens nuværende situation og sammen identificerede vi blandt andet virksomhedens 5 største udfordringer :

  • Omsætning som en yo-yo
  • Centralisering begrænser vækst
  • 80/20 reglen
  • Stilstand i branchen
  • Usikkerhed om interne styrker og optimal udnyttelse heraf

I anden fase udarbejdede V.Å. Gram A/S i samarbejde med os forskellige scenarier for fremtiden samt vi udviklede og kortlagde i fællesskab V.Å. Gram A/S’ strategiske intentioner, hvilket blandet andet indebar udvikling og fastlæggelse af virksomhedens vision, mission og værdigrundlag. V.Å. Gram A/S’ vision er:

Give vore samhandelspartnere og burgere et unikt premium-koncept, der sætter standarden for fjernelse af luftbårne forurening.”

Læs mere om V.Å Gram A/S’ vision og mission

Og i tredje fase blev det foregående arbejde omsat til blandt andet Must-win Battles, som viser hvilke kampe V.Å. Gram A/S skal vinde for at nå målsætningerne herunder hvilke strategiske initiativer, der skal løses inkl. målepunkter. Til hvert strategisk initiativ blev der udarbejdet konkrete handleplaner og til sidst en transformationskurve, som viser hvornår de forskellige strategiske initiativer er fordelt henover den kommende strategiperiode. Alt sammen inkluderet i en strategiplan.

Gennem denne skræddersyet strategiproces opdelt i tre faser fandt vi i samarbejde med V.Å. Gram A/S frem til løsningen på de 5 strategiske udfordringer, virksomheden stod over for. Administrerende direktør Morten Gram udtaler:

”Opdelingen gjorde, at der hele tiden blev skabt en rød tråd og sammenhæng i strategien i forhold til hele virksomheden samt budgetterne. Strukturen for strategiprocessen har sikret, at medarbejdere i V.Å. Gram A/S blev involveret fra start, hvilket betyder, at implementeringen af strategien er en indarbejdet del af arbejdet.

V.Å. Gram A/S har med hjælp fra Vinderstrategi A/S blandt andet opnået følgende resultater:

  • Omsætningsvækst på 15,4%
  • Vi kender vores kernekompetencer, hvilket gør at vi kan dygtiggøre os på vores eget område og evt. outsource
  • Fundamentet til nyansættelser
  • Konkurrencen er styrket

Download uddybende casestory om V.Å. Gram A/S, som viser hvordan virksomheden opnåede mere end de 15% som var målet med en Vinderstrategi®, og lad dig inspirere af Morten Grams erfaringer med en strategiproces baseret på det unikke Vinderstrategi® koncept.

Læs også referencen fra V.Å. Gram A/S her

Du kan også se tegnefilmen nedenfor, som beskriver den unikke Vinderstrategi® proces:

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak, eller hvis du vil høre nærmere om en skræddersyet strategiproces til jeres virksomhed.

Du kan også følge os på Facebook og LinkedIn, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.