Få nemme genveje via strategiarbejde til, hvordan I enkelt kan håndtere de nye ændringer i ISO 9001:2015
”Den eksterne rådgivning i forhold til udvikling af vores overordnede strategiplan har hjulpet os rigtig meget. Faktisk har vi kunnet bruge den 1:1 og implementeret den direkte i vores arbejde med tilpasning til de nye ISO-krav. Vi har i virkeligheden kun skulle bruge 1-2 timer på at opsummere og præsentere det for Bureau Veritas, som står for gencertificeringen. Og responsen for dem var, at vi er ‘best in class’ både på analyse- og udrulningsdelen – så forløbet har været ret effektivt.” Udtaler Dennis Thomsen, Logistic manager, Alumeco A/S
Aluminum virksomheden Alumeco A/S er en af de virksomheder, som har anvendt strategiplanen fra samarbejdet med Vinderstrategi A/S til at leve op til de nye krav i ISO 9001 standarden. I artiklen fortæller Alumeco A/S, hvordan de bruger deres Vinderstrategi® til at implementere de nye krav i ISO 9001 standarden og har fået topkarakter af Bureau Veritas Certification.
Artiklen er udgivet i Erhvervsavisen Fyn den 1. november 2018. Læs artiklen her.
Om ISO 9001:2015 standarden
Den nye standard trådte i kraft den 23. september 2015 og har dermed givet virksomhederne 3 år til at implementere de nye krav i standarden. Mangler du stadig at få implementeret de nye ændringer? Så har Vinderstrategi A/S nogle enkle genveje til, hvordan du hurtigt, nemt og enkelt kan implementere de nye krav i standarden.
De fire største hovedændringer i ISO 9001 er følgende:
Kilde: https://www.ds.dk/da/nyhedsarkiv/2015/7/5-skarpe-om-iso-9001
1. Den største ændring er, at ISO 9001 nu får fokus på lederskab (leadership) frem for styring (management). Det betyder, at kvalitetsarbejdet i højere grad skal supportere virksomhedens strategi – og ikke bare leve sit eget liv. Man kan sige, at den får en mere prominent rolle i forhold til virksomhedsstrategien.
2. Den anden store ændring handler om krav til risikotænkning – virksomheden skal forholde sig til de muligheder, der er for udvikling. Når det besluttes at forfølge en eller flere af disse muligheder opstår risici – og de skal håndteres.
3. Den nye version af ISO 9001 vil også som noget nyt kræve, at man skal overveje de behov og forventninger, som ens interessenter har. Hidtil har det kun været krævet, at kundekrav opfyldes og kundeforventninger efterstræbes. Men fremover skal krav og forventninger fra fx samarbejdspartnere, NGO’ere og myndigheder overvejes, og deres relevante krav skal opfyldes. Men kundefokus er stadig det primære princip, selvom der nu også skal være fokus på andre interessenters behov og forventninger.
4. Den sidste store ændring er, at der fremover stilles krav om organisatorisk viden. Det er ikke længere nok, at personer er kompetente. Det skal nu også sikres, at den viden, der er nødvendig for virksomhedens fortsatte eksistens er til stede som viden, der ikke kun er forankret hos personer, men som er forankret som virksomhedens viden.
Du kan læse mere om ISO 9001:2015 og de største ændringer i standarden på Dansk Standards hjemmeside.
Hvordan kan en Vinderstrategi® lette og forbedre ISO akkrediteringen?
Det unikke Vinderstrategi® koncept sikrer at virksomheden får input og materialer der kan anvendes en til en for at opfylde ovennævnte 4 ændringer. Med andre ord kan virksomheden efter de har gennemført og udviklet en Vinderstrategi® blot kopiere indhold fra strategiplanen direkte og dermed opfylde de nye krav.
Flere af de virksomheder som vi samarbejder med i Vinderstrategi A/S anvender det unikke Vinderstrategi® koncept direkte i implementeringen af de nye krav i ISO 9001. Alumeco A/S, som er omtalt i artiklen, er et eksempel på en super dygtig virksomhed med en Vinderstrategi® der anvender strategiplanen i implementeringen af ISO 9001. Helt konkret har Alumeco A/S anvendt strategiplanen, ved at copypaste en til en og dermed opfyldt de nye krav i standarden og fået topkarakter fra ISO både på analysedelen og udrulningsdelen.
Dennis Thomsen, Logistic manager, Alumeco A/S udtaler yderligere:
”Strategianalysen har hjulpet os med at afdække og have overblik over alle de relevante interne og eksterne faktorer, der måtte påvirke Alumeco’s strategiske retning og formåen. ISO 9001 standarden kan koges ned til ét kerneprincip: at kundetilfredsheden forbliver højest mulig ved fortsat høj leveringssikkerhed – derfor skal Alumeco A/S også kunne varetage og udvikle sin position på markedet efter bedste evne. Derfor har PEST-, Porter’s 5- og diverse kunde- og produktportefølje analyser gavnet os meget ift. at have overblik over vores SWOTs – ligeledes med de interne analyser; de 5 bundlinjer, 7S framework, osv.”
Alumeco A/S, der blev grundlagt i 1983, producerer og sælger et bredt sortiment af aluminiumsprofiler, specialprofiler, stænger, rør, plader og coils. Virksomheden råder desuden over eget servicecenter til savning af plader og profiler samt foliepålægning, foruden også mere end 20 datterselskaber i udlandet og 500 ansatte i koncernen. Endelig har Alumeco A/S etableret en skandinavisk kobber– og messinggrossist, Metalcenter Danmark A/S, med mål om at blive Skandinaviens foretrukne kobber– og messingleverandør. Læs mere om Alumeco A/S på deres hjemmeside.
Så er der behov for genveje til ISO 9001 certificeringen, og har I brug for en skarp Vinderstrategi®, så gør som Alumeco A/S og slå to fluer med et smæk ved at anvende Vinderstrategi A/S’ unikke koncept.
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak, eller hvis du vil høre nærmere om en skræddersyet strategiproces til jeres virksomhed.
Du kan også følge os på Facebook og LinkedIn, Twitter og Instagram, hvor vi deler strategiske vitaminpiller i form af videoer og artikler om virksomhedsstrategi.