Et udskilningsforløb er i gang. Der er virksomheder, som giver den fuld gas med at tage et større og større samfundsmæssigt ansvar, og så er der virksomheder, der siger, at det slet ikke er relevant for dem at forholde sig til det på nuværende tidspunkt.
Det er noget, som jeg synes, er meget tankevækkende. Og som bliver mere og mere udtrykt.
Og denne oplevelse behøver slet ikke at være branchebestemt. Virksomheder, der har samme størrelse, målretter sig de samme kunder, og stort set udbyder de samme produkter, kan se helt forskelligt på behovet for at fokusere på det samfundsmæssige ansvar.
Samfundsansvar og bæredygtighed ser jeg på som dele af det samme. Og primært tænkes der på FN’s 17 verdensmål, der så fint favner de forskellige perspektiver af at tage et større samfundsmæssigt ansvar. Både indadtil i virksomheden ved bl.a. uddannelse, ligestilling og ansvarlig produktion. Men også i forhold til det aftryk, der sættes udadtil i forhold til bl.a. klima, energi og lokalsamfund.
Bæredygtighed giver konkurrencemæssige fordele
Som strategimand og ledelsesrådgiver er det ikke engang kun behovet – altså at samfundet har brug for, at vi er mere opmærksomme og omhyggelige med hvad vi går og laver, og hvad det betyder for kloden. Det er også de store konkurrencemæssige fordele ved at fokusere på bæredygtighed, der er ekstremt interessante lige nu.
I markeder hvor produkterne typisk ligner hinanden, kan der opstå store konkurrencemæssige fordele ved at være blandt de første, der sætter fokus på bæredygtighed. Når jeg hver uge kommer rundt i landet, ser jeg eksempler på virksomheder, der bliver valgt til af deres kunder på grund af deres fokus på eksempelvis genanvendelse af materialer, alternative energiformer eller indsatser i forhold til lokalområdet. Jeg ser samtidig også virksomheder, der har nemmere ved at tiltrække (og fastholde) interessante medarbejderprofiler, der forventer, at deres arbejdsplads tager ansvar. Nogle gange giver det ligefrem taletid og eksponering de rette steder.
Der stilles krav til bæredygtighed
Og så er der jo tilmed et pres fra virksomhedens interessenter at forholde sig til. I de seneste måneder har vi både hørt hvordan forsikringsselskaber og pengeinstitutter begynder at sige fra eller øger priserne overfor virksomheden, der endnu ikke tager fat og sætter en bæredygtighedsagenda – i øvrigt ud fra en nøje tilrettelagt scoringsmodel.
Lige nu går det rigtig stærkt. Ja vel nærmest eksponentielt hvordan udviklingen stiller krav til justeringer af forretningsmodellen i en mere bæredygtig retning.
Og jeg vil påstå, at nogle virksomheder ender med at komme for sent. De forsøger måske på et tidspunkt at møde frem på perronen og tage et skridt eller to frem, men på det tidspunkt vil toget allerede være kørt.
Læs også “Gør banken glad: Disse to ting er uundværlige for din forretningsmodel”
Tit handler det faktisk om at tilføre mere viden og information til området. Og også det kan undre, når der er så meget fokus på bæredygtighed i medierne, hvor flere virksomheder stiller sig frem og fortæller gode historier, og antallet af seminarer og events herom er overvældende. Og så er der endda også en lang række initiativer, hvor virksomheder kan hjælpes i gang uden betaling eller i hvert fald i begrænset omfang.
Der skal tages stilling før eller siden
I min optik er det åbenlyst, at alle virksomheder skal arbejde med, hvordan de forholder sig til eksempelvis FN’s 17 verdensmål, og det er tæt på ubegribeligt, at det arbejde ikke allerede foregår i mange flere virksomheder. De kommer til at forholde sig hertil og anvende de samme ressourcer, om det foregår nu eller senere.
Bliver det først senere, kan det være, at det er ligegyldigt, for så er det længe siden, at der sidst var et tog at stige på…
Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens Finans den 8. september 2021.
Den første kop kaffe koster ingenting
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.