Mange virksomheder er succesrige i dag, men de mangler et svar på, hvad der skal til for også at være succesrige om nogle år. Og lige pludselig, så klapper luksusfælden.
”Hvordan ser din arbejdsplads eller virksomhed ud om tre år?”
Et indledende spørgsmål jeg stiller, når jeg er ude og holde foredrag, og dem har jeg holdt en del af her i efteråret. Svaret hver gang er næsten lige så sikkert som amen i kirken – det er de færreste, der ved, hvor de er om tre år.
Mange kan nemt svare på, at det på nuværende tidspunkt går godt, det går måske endda rigtig godt, men om tre år, det vides ikke. Jeg har ofte indtrykket af, at det er fordi mange helst vil lukke øjnene for fremtiden og fremtidige budgetter. Det er jo rarest bare at være i nuet, for her går det jo godt, og det er der ingen grund til at lave om på. Her må jeg desværre skuffe, for der er i høj grad grund til at disrupte og udfordre sig selv.
Vi lever i en VUCA-world
Det kommer nok ikke som en overraskelse, at vi lever i en verden, der er under konstant forandring. Jeg plejer at bruge begrebet VUCA-world – Volatility, Uncertanity, Complexity and Ambiguity – hvilket er et udtryk for, at vi lever i en verden, hvor forandringer sker pludseligt og ofte med dramatiske konsekvenser. Fremtiden er svær at forudse og planlægge, kompleksiteten er stigende og løsningen er sjældent enkel og gennemskuelig.
Ikke desto mindre, er det lige netop derfor nødvendigt at fjerne skyklapperne og kigge fremad. Der er en enorm luksus i, at det går godt, men på et tidspunkt er det ikke længere muligt blot at køre i samme spor, pludselig overhaler omverden os. Når graden af forandringer omkring os tages i betragtning, skal graden af forandringer hos os selv være mindst lige så stor. Ellers mister vi substans og så klapper luksusfælden altså.
Vi kender alle udtrykket If it ain’t broke, don’t fix it, men når det vedrører strategi og forandringer, så holder den ikke i retten – der er altid noget at ”fixe” og det er altid muligt, om end nødvendigt, at se fremad. Det nytter ikke at påføre sig skyklapper og dermed løbe- eller se borte fra et pres der kan være fra omverdenen til at skabe forandring.
Eller i andre tilfælde at lade muligheder passere fordi de ikke bliver opdaget. I kender måske også udtrykket Don’t rock the boat. Det er lidt i samme boldgade. Der er ingen grund til at få båden til at rokke og forstyrre den nuværende forretningsplan, for det går jo godt. Det er en fejl. Nogle gange er det nødvendigt at vide hvad, der skal ske, hvis båden kæntrer.
Hvad skal jeg gøre hvis båden kæntrer?
Det er nemt at kaste et par metaforer op i luften og belære om, at det er vigtigt at turde udfordre sig selv. Den reelle udfordring opstår jo i hvordan, det skal ske. En god måde at tænke innovation på er at stille dig selv spørgsmålet om, hvad du skal leve af, hvis din virksomhed forærer sit hovedprodukt væk. Hvad gør du nu?
Nu mærker du i hvert fald presset til at fjerne skyklapperne og tænke fremad. Et godt eksempel er Nespresso, som mere eller mindre forærer deres kaffemaskiner væk, altså deres hovedprodukt, men derimod lever af kaffekapsler. Dét er en måde at rokke båden på. Tør du rokke båden, udfordrer dig selv og ikke blot forsætte i samme spor som hidtil? Så er du godt på vej mod at undgå en situation, hvor luksusfælden pludselig klapper.
Denne klumme er udgivet på Jyllands-Postens Finans den 16. december 2021.
Den første kop kaffe koster ingenting
Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed stærkt videre.