Virksomhedens eksistensberettigelse med afgrænsning af forretningsområde(r), så det er klart, hvad virksomheden skal leve af: Hvem virksomheden leverer til, hvad virksomheden leverer, og hvordan virksomheden er unik.
Ofte anvendes følgende punkter til at vurdere indholdskvaliteten af virksomhedens mission:
- Hvad er virksomhedens berettigelse på markedet?
- Hvilke(t) forretningsområde(r) er virksomheden i?
- Hvilke kundesegmenter henvender virksomheden sig til?
- Hvilken værdi tilbyder virksomheden kunderne?
- Hvilke konkurrencefordele har virksomheden i forhold til konkurrenterne?
- Hvilke kernekompetencer indgår i værdiskabelse og konkurrenceevne?
- Hvad vil forretningsområdet være fremover?
Derudover stiller vi følgende krav til kvaliteten i kommunikationen for en mission:
- Hvor præcist er missionen formuleret?
- I hvilken grad kan missionen bruges som leveregel for medarbejderne?
- Hvor klart er virksomhedens styrker udtrykt?
- Hvor klart er virksomhedens forbedringsområder kommunikeret?
- Hvor realistisk er missionen?
- Hvor opnåelig er missionen?
- Hvor fleksibel er missionen til at imødegå omgivelsernes forandring?
Se side 262-263 i ”Strategi i vindervirksomheder”
Se konkret case side 343 i ”Strategi i vindervirksomheder”