Først er det vigtigt at definere hvad er en branche kontra et marked. Vi definerer det således: ”Branchen er en overordnet betegnelse for den samling af markeder virksomheden operer på” og ”Marked refererer til den gruppe af personer eller virksomheder, hvis udfordringer virksomhedens værditilbud lindrer”.

Det er centralt at I er bevidste om konkurrencesituationen, og det er derfor nødvendigt at analysere påvirkningerne der kommer fra leverandører, kunder, mulige konkurrenter og substituerende produkter – som alle er elementer, der skaber konkurrencesituationen i branchen.

En brancheanalyse analysere påvirkningerne der kommer fra leverandører, kunder, mulige konkurrenter og substituerende produkter – elementer, der alle skaber konkurrencesituationen i branchen.

Analysen styrker grundlaget for indsigtsfulde og velbegrundede strategiske beslutninger, og udbytte er blandt andet:

  • Overblik over de væsentlige nuværende og nye konkurrenter
  • Konkrete idéer til fremtidige tiltag i forbindelse med strategiarbejde
  • Overblik over de væsentlige kunder og strukturen i kundesegmenterne
  • En vurdering af branchen samlede værdikædesystem og den indbyrdes afhængighed

Læs mere om brancheanalyse og dit udbytte.

Vil du have mere inspiration til dit strategiarbejde? Så kig forbi vores YouTube kanal, hvor vi har mange videoer om strategi.