Virksomhedens eksistensberettigelse med afgrænsning af forretningsområde(r), så det er klart, hvad virksomheden skal leve af: Hvem virksomheden leverer til, hvad virksomheden leverer, og hvordan virksomheden er unik.

Ofte anvendes følgende punkter til at vurdere indholdskvaliteten af virksomhedens mission:

  • Hvad er virksomhedens berettigelse på markedet?
  • Hvilke(t) forretningsområde(r) er virksomheden i?
  • Hvilke kundesegmenter henvender virksomheden sig til?
  • Hvilken værdi tilbyder virksomheden kunderne?
  • Hvilke konkurrencefordele har virksomheden i forhold til konkurrenterne?
  • Hvilke kernekompetencer indgår i værdiskabelse og konkurrenceevne?
  • Hvad vil forretningsområdet være fremover?

Derudover stiller vi følgende krav til kvaliteten i kommunikationen for en mission:

  • Hvor præcist er missionen formuleret?
  • I hvilken grad kan missionen bruges som leveregel for medarbejderne?
  • Hvor klart er virksomhedens styrker udtrykt?
  • Hvor klart er virksomhedens forbedringsområder kommunikeret?
  • Hvor realistisk er missionen?
  • Hvor opnåelig er missionen?
  • Hvor fleksibel er missionen til at imødegå omgivelsernes forandring?

Se side 262-263 i ”Strategi i vindervirksomheder

Se konkret case side 343 i ”Strategi i vindervirksomheder”